לרפא את יצירי כפיך

43מסעי. מסע אישי לגילוי אלוהים.

קיראו על האדם המחפש את אלוהים. אדם יוצא למדבר הספקות כדי לחפש את אלוהים, את הנחמה, את הטעם והמשמעות של חייו.
תאריך פרסום: 28/7/2009

על המסע לגילוי אלוהים בפרשת מסעי.

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

 

   בספרו של אברהם השל "אלוהים מבקש את האדם", בוחן השל דרכים שונות לחוות את נוכחות אלוהים בעולם. זוהי הליכה במדבר אותה מתאר ירמיהו בפרק ב': "כֹּה אָמַר ה' זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה." היוצא למסע חיפוש אחרי אלוהים, יש לו סיכוי לזכות בחסד אלוהי. בספר דברים י"ט מתברר שהכלי לכך הוא ההתנסות במדבר הספקות. התגלות אלוהית עשויה להתרחש תוך כדי מוכנות להטיל ספק ולנדוד בארץ לא זרועה ולא בטוחה. ממש כמו שעשה הפילוסוף דקארט שהיה מוכן להטיל ספק בכל דבר: "וְלֹא נָתַן ה' לָכֶם לֵב לָדַעַת וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ עַד הַיּוֹם הַזֶּה. וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר... לְמַעַן תֵּדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם."  רבנו בחיי טוען ש"אין אדם קונה תורה עד שיעשה עצמו הפקר כמדבר."

   כך מתחילה הפרשה "אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם..." אלה מסעי כל אדם ואדם המבקש לצאת מעבדות לחירות. הספקות רבים, הקשיים גדולים, המסע הוא מסע נדודים עם סיכוי להגיע לארץ המובטחת אבל עם סיכוי גם לא להגיע או לאבד אותה. מסע זה הוא מסע הספק. לא אחת מגלה האדם מקור מים חיים או מקור מים מרים, אחר כך אובד המקום וחוזר חלילה: "וַיִּסְעוּ מִמָּרָה וַיָּבֹאוּ אֵילִמָה וּבְאֵילִם שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה עֵינֹת מַיִם וְשִׁבְעִים תְּמָרִים וַיַּחֲנוּ שָׁם... וַיִּסְעוּ מֵאָלוּשׁ וַיַּחֲנוּ בִּרְפִידִם וְלֹא הָיָה שָׁם מַיִם לָעָם לִשְׁתּוֹת."

   אחרי ארבעים שנות נדודים אין עוד מי שינהיג את הנודד אם לא זכה להתגלות. ואם זכה להתגלות,  המלך הוא האלוהים, "מלך מלכי המלכים": "וַיַּעַל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֶל הֹר הָהָר עַל פִּי ה' וַיָּמָת שָׁם בִּשְׁנַת הָאַרְבָּעִים לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם..."

   האם תם המסע? מתברר שלא. המסע הופך להיות לדרך חיים . יש מאבק מתמיד לאבד אלילים מפתים:  וְאִבַּדְתֶּם אֵת כָּל מַשְׂכִּיֹּתָם וְאֵת כָּל צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ..." יש צורך בצדק חברתי: "...לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם לָרַב תַּרְבּוּ אֶת נַחֲלָתוֹ וְלַמְעַט תַּמְעִיט אֶת נַחֲלָתוֹ..." ויש אפשרות לסליחה ולתשובה אחרי חטאים כבדים כגון רצח בשוגג: "שֵׁשׁ עָרֵי הַמִּקְלָט אֲשֶׁר תִּתְּנוּ לָנֻס שָׁמָּה הָרֹצֵחַ... וְהִצִּילוּ הָעֵדָה אֶת הָרֹצֵחַ מִיַּד גֹּאֵל הַדָּם וְהֵשִׁיבוּ אֹתוֹ הָעֵדָה אֶל עִיר מִקְלָטוֹ אֲשֶׁר נָס שָׁמָּה וְיָשַׁב בָּהּ עַד מוֹת הַכֹּהֵן הַגָּדֹל..."

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ

אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ וֶאֱלהֵי אֲבוֹתֵינוּ

שמסע חיינו במדבר הספקות

יובילנו אל הארץ המובטחת.

לְמַעַן יִיטַב לָנוּ, לצאצאנו ולכל יושבי תבל לְעוֹלָם.

 

בְּאֶמְצָעוּת לְחִיצָה עַל "הוֹסֵף תְּגוּבָה" אֶשְׂמַח כְּמֵיטָב יָכוֹלְתִּי

לַעֲנוֹת עַל שְׁאֵלוֹת, לְהֵיעָנוּת לַבַּקָּשׁוֹת וּלְהִתְיַיחֵס לִתְגוּבוֹת.

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.