לרפא את יצירי כפיך

32בהר. רמאות במסחר. לוותר על שליטה. עוני רגשי.

כי ימוך אחיו ממך..." קרא בפרשת השבוע כדי לגלות שהעזרה לפְחוּת ערך ממך, מעלה את העולם כולו ואור גדול בוקע מאפילת העליבות והגאווה. מי שפְחוּת ממך, יכול היות עני בכסף, או עני רגשית, או עני חברתית או עני רוחנית. מכאן שמכל סיבה, אם יש מי שנמוך ממך, עשה שיעלה, הושט לו יד, עזור.
תאריך פרסום: 28/7/2009

עליה שניה: לא תונו, לא תרמו במסחר.

הונאה עקיפה יכולה להיות שאנו קונים מוצר ולא מפורט עליו בברור תאריך התפוגה שלו. או החנות שלא מורידה מהמדפים מוצרים שתאריך התפוגה שלהם קרוב. כך גם לגבי תאריך התפוגה של הקרקע. הונאה עקיפה היא למכור בית או רכב מבלי לגלות את הפגמים שלו.

אם נחיה על פי החוקים והמשפטים המוסריים, ללא רמיה זה את זה, לא נעודד שנאה וקינאה. כך נוכל לשבת בארץ לבטח ולא לחשוש מאויבים פנימיים שיחפשו לנקום בנו על שרימינו אותם. ועשיתם את חוּקֹתַי ואת מִשְפָּטַי תשמרו ועשיתם אותם וישבתם על הארץ לבטח.

ועשיתם את חוּקֹתַי ומִשְפָּטַי. אפשר להבין ביטויים אלו באופן שעל האדם לעקוב אחרי חוקי ומשפטי אלוהים הכתובים בתורה ולעשות אותם מותאמים לצרכיו.   

  עליה ראשונה: חירות האדם... עבד ה' הוא לבדו חופשי... עבודת עצמי פירושו שבסופו של דבר יש לי כוח לשעבד אחרים.פרשת והר ויקרא כ"ה עליה ראשונה:

השבת היא הזדמנות להרפות מ"עוצם ידי", כלומר משליטה על חיי. כך גם שנת השמיטה. בכל שנה שביעית אנו מפסיקים למשך שנה אחת לעבוד את האדמה וכך אנו זוכרים שהאדמה היא שלו ולא שלנו: "כי תבואו אל הארץ אשר אני נותן לכם ושבתה הארץ שבת לה'."

בשנת השמיטה אנו גם שומטים חובות ומשחררים עבדים. שני מהלכים נוספים שיש להם מטרה אחרת, הקטנת פערים כלכליים בין אנשים. פערים קטנים בין אנשים היא עוד להזכיר לעצמנו את קטנותנו.    

בשנת היובל שהיא אחת לארבעים ותשע שנים, אנו מרחיקים לכת ומשיבים את הנחלות לבעליהם הראשונים. הפערים בין האנשים מצטמצמים עוד יותר, השוויון גדל. נוצרת הזדמנות חדשה לאנשים או לפחות לדורות הבאים לצאת מן המצוקה הכלכלית ולנסות מחדש. דוגמא לסדר חברתי שונה היא בהודו שם הקסטות מגדירות את המעמד החברתי ללא יכולת מעבר ממעמד למעמד.

חירות האדם הוא בשחרור משעבוד לאדם אחר וקבלת עול מלכות שמים. "וקידשתם את שנת החמישים שנה וקראתם דרור בארץ לכל יושביה,יובל היא תהיה לכם ושבתם איש אל אחוזתו ואיש אל משפחתו תשובו." 

 

כי ימוך אחיך ממך

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

 

   אומרים הפסוקים בפרשה: "וְכִי-יָמוּךְ אָחִיךָ..." אלו הם המצבים שבהם אנשים יהיו פחותי ערך ממך. במצב זה: "וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ, גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ."  כלומר, הטה, הושט ידך. החזק שלא ינמיך עוד. הלווה לו מכספך כך שיוכל להתאושש ולהחזיר את חובותיו "וְחֵי אָחִיךָ עִמָּךְ." 

   זאת ועוד. בשנה השביעית חלק גדול מרכושך תפקיר לעניים ובשנת היובל אפשר יהיה לכל איש ומשפחה אשר הסתבכו כלכלית להתחיל מהתחלה. "הָאָרֶץ לֹא תִימָּכֵר לִצְמִיתֻות כִּי לה' הָאָרֶץ" כי כולם גרים וְתוֹשָׁבִים בה. במילים אחרות, היות שהכול זמני והכול שייך להשם. לעולם אל תראה עצמך מעל האחר. כך גם ישראל וכל יושבי תבל, עבדים הם ולכן "לֹא תִרְדֶּה באיש בְּפָרֶךְ."

   במקומות רבים אנו מוצאים את הצווים לגבי עני, דל ואביון. "לֹא תַעֲשֹׁק שָׂכִיר עָנִי וְאֶבְיוֹן מֵאַחֶיךָ אוֹ מִגֵּרְךָ אֲשֶׁר בְּאַרְצְךָ בִּשְׁעָרֶיךָ. בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ וְלֹא תָבוֹא עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ כִּי עָנִי הוּא וְאֵלָיו הוּא נֹשֵׂא אֶת נַפְשׁוֹ." "שִׁפְטוּ דַל וְיָתוֹם עָנִי וָרָשׁ הַצְדִּיקוּ. פַּלְּטוּ דַל וְאֶבְיוֹן מִיַּד רְשָׁעִים הַצִּילוּ..." "אַל תִּגְזָל דָּל, כִּי דַל הוּא וְאַל תְּדַכֵּא עָנִי בַשָּׁעַר. כִּי ה' יָרִיב רִיבָם..." "כִּי יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ בְּאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ לֹא תְאַמֵּץ אֶת לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת יָדְךָ מֵאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן. כִּי פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לוֹ וְהַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ."

   העני יכול להיות עני בכסף, או עני רגשית, או עני חברתית או עני רוחנית. מכאן שמכל סיבה, אם יש מי שנמוך ממך, עשה שיעלה, הושט לו יד, עזור.

   מסביר הרמב"ם "שאין שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים. שהמשמח לב האומללים האלו, דומה לשכינה. שנאמר: להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים". אדם נותן פרוטה לעני זוכה ומקבל פני שכינה שנאמר: אני בצדק אחזה פניך אשבע בהקיץ תמונתך.

   וקורא ישעיהו בקול גדול ומכריז כיצד יבקע אור מן החושך : "הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת כִּי תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם. אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח וְהָלַךְ לְפָנֶיךָ צִדְקֶךָ כְּבוֹד ה' יַאַסְפֶךָ. אָז תִּקְרָא וַה' יַעֲנֶה תְּשַׁוַּע וְיֹאמַר הִנֵּנִי אִם תָּסִיר מִתּוֹכְךָ מוֹטָה שְׁלַח אֶצְבַּע וְדַבֶּר אָוֶן. וְתָפֵק לָרָעֵב נַפְשֶׁךָ וְנֶפֶשׁ נַעֲנָה תַּשְׂבִּיעַ וְזָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹרֶךָ וַאֲפֵלָתְךָ כַּצָּהֳרָיִם:

  העזרה לפְחוּת ערך ממך מעלה אותך, מעלה אותו ומעלה את העולם כולו, השכינה מתגלית ואור גדול בוקע מאפילת העליבות והגאווה.

 

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ

אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ וֶאֱלהֵי אֲבוֹתֵינוּ

שנראה ונעלה את הנמוך

ויבקע שפע אור קדושה על העולם כולו,

לְמַעַן יִיטַב לָנוּ, לצאצאנו ולכל יושבי תבל לְעוֹלָם.

 

בְּאֶמְצָעוּת לְחִיצָה עַל "הוֹסֵף תְּגוּבָה" אֶשְׂמַח כְּמֵיטָב יָכוֹלְתִּי

לַעֲנוֹת עַל שְׁאֵלוֹת, לְהֵיעָנוּת לַבַּקָּשׁוֹת וּלְהִתְיַיחֵס לִתְגוּבוֹת.

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.