לרפא את יצירי כפיך

17יתרו. עשרת העקרונות לחיים משמעותיים. עשרת הדיברות.

עשרת הדיברות הם עקרונות חיים בעלי ערך ומשמעות. נתאחד סביב למקור סמכות אחד שהציע את החירות לבחור בחיים, לממש את ייעודינו ולמלא את תפקידנו. נתייחס ברצינות למקור סמכות זה, נודה לו על חסדו ונתמודד על חיינו על מימוש ייעודינו ומילוי תפקידנו באופן עצמאי. נסתפק במה שיש לנו, שבא לנו מעמלנו ומחסדו של אלוהים. זה אמור להספיק לנו למימוש ייעודינו ומילוי תפקידנו.
תאריך פרסום: 28/7/2009

פרשת יתרו. עשרת העקרונות לחיים משמעותיים. עשרת הדיברות.

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

שמות פרק כ

(ב) אָנוֹכִי ה' אֱלוֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: נתאחד סביב למקור סמכות אחד שהציע את החירות לבחור בחיים, לממש את ייעודינו ולמלא את תפקידנו.

 

(ג) לא יִהְיֶה לְךָ אֱלוֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי: (ד) לא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ: (ה) לא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלא תָעָבְדֵם כִּי אָנוֹכִי ה' אֱלוֹהֶיךָ אֵל קַנָּא פּוֹקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשׂנְאָי: (ו) וְעוֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאוֹהֲבַי וּלְשׁוֹמְרֵי מִצְוֹתָי: אין צורך במקורות סמכות נוספים, נוותר על אלילי שווא המבטיחים אושר בקיצור ובפשטות.

 

(ז) לא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלוֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא: נתייחס ברצינות למקור סמכות זה, נודה לו על חסדו ונתמודד על חיינו על מימוש ייעודינו ומילוי תפקידנו באופן עצמאי.

 

(ח) זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ: (ט) שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבוֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ: (י) וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלוֹהֶיךָ לא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ: (יא) כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עַל כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ: בכל שבוע יש לנו שישה ימים לעשות את המלאכה שמטרתה מימוש ייעודינו ומילוי תפקידנו. ביום השבת ננוח, נתחבר אל מקור סמכותנו, על מנת לקבל משנה כוח להמשך עבודתנו.

 

(יב) כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלוֹהֶיךָ נוֹתֵן לָךְ: נכבד את הורינו, כך לא ננתק עצמנו משורשינו וימינו יהיו ארוכים משחר ההיסטוריה והלאה. כך תישמר בהווה חכמת אבותינו לה אנו זקוקים למילוי תפקידנו ומימוש ייעודינו.

 

(יג) לא תִרְצַח. לא נירצח  אדם כי לכל אחד תפקיד ושליחות כאן.  

 

לא תִנְאָף. לא נפריע לבניית משפחה שמאפשרת באמצעות ילדינו להמשיך את מימוש יעודנו ומילוי תפקידנו. כי לא נוכל את מלאכתנו לסיים.

 

לא תִגְנוֹב. לא ניקח מרכוש האחר המשמש אותו במילוי תפקידו ומימוש ייעודו.

 

לא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר: לא נפגע במשפטו של המועל בתפקידו, על מנת לאפשר לו תשובה והמשך מימוש ייעודו ומילוי תפקידו.

 

(יד) לא תַחְמוֹד בֵּית רֵעֶךָ לא תַחְמוֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמוֹרוֹ וְכל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ: נסתפק במה שיש לנו, שבא לנו מעמלנו ומחסדו של אלוהים. זה אמור להספיק לנו למימוש ייעודינו ומילוי תפקידנו.

 

מִי ייִתֵּן וְהָיָה לְבָבָנו,

קשוב לעשר הדיברות שניתנו לנו במעמד הר סיני.

לְמַעַן ייטב לילדנו לדורותם לְעוֹלָם.

 

בְּאֶמְצָעוּת לְחִיצָה עַל "הוֹסֵף תְּגוּבָה" בְּסוֹף הַמַּאֲמָר, אֶשְׂמַח כְּמֵיטָב יָכוֹלְתִּי

לַעֲנוֹת עַל שְׁאֵלוֹת, לְהֵיעָנוּת לַבַּקָּשׁוֹת וּלְהִתְיַיחֵס לִתְגוּבוֹת.

תגובות

הוספת תגובה

יששכר עשתיששכר עשת6/2/2013

האם אני שומר תורה ומצוות.

נתנאלנתנאל30/1/2013

האם אתה שומר תורה ומצוות?.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.