לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT מערכתי משולב בטיפול באמצעות קבלה ומחייבות ACT

יחידות משנה עיקריות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (אוקטובר 2019)

יחידות משנה עיקריות להפעלה במהלך טיפול קוגניטיבי התנהגותי מלא או חלקי
תאריך פרסום: 26/10/2008

                    יחידות משנה עיקריות להפעלה במהלך טיפול קוגניטיבי התנהגותי מלא או חלקי 

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

בטלפון עם המטופל בשיחה שנמשכת כ-10 דקות: א. נוודא את מטרת הטיפול. ב. נסביר בקווים כלליים מה יהיה תהליך הטיפול. ג. נסביר על מסגרת הטיפול. ד. נענה על שאלות שהמטופל שואל. 

אם יש מפנים, בטלפון: א. נשאל על מטרת הטיפול של המפנים ועל מטרת הטיפול של המופנה. ב. נסביר את הפער שיש בין רצונות המפנים ורצון מי שיהיה המטופל. ג. נסביר את חשיבות המפגש הראשון שיהיה ללא המטופל, כדי להבהיר להם איך להתחבר לסבל המטופל ולעודדו להגיע לטיפול שמטרתו לסייע לו בסיבלו. ג. בעבודה עם מבוגרים, נחתור לשתף קרובים בטיפול כדי להדריכם מה לעשות ומה לעשות לגבי סיבלו של המטופל, ולפי הצורך לעזור להם בסיבלם. ד. בעבודה עם ילדים, ההורים הופכים למטפלי משנה המפעילים את מהלכי הטיפול על  ילדם. עובדים הרבה עם ההורים.  ה. נעזרים לפי הצורך בבעלי מקצוע נוספים.

מפגשים ראשונים: א. נמקד התלונות, נהיה אמפטים וחומלים לסבל. ב. נזהה כוחות ומשאבים. נברר היסטוריה התפתחותית שלילית וחיובית כולל טיפולים שהצליחו ונכשלו. ג. נתן תקווה ותמיכה לפרט ולמשפחה במציאת משמעות וצמיחה מההתמודדות. ד. נעריך גם מצב בריאותי, מצב סוציואקונומי ויכולת התיפקוד עם הסבל. ה. נזהה מוטיבציה, ו. נסביר את דרך הטיפול ומי ישתתף עוד הטיפול. ז. נעודד מטופלים להביא במהלך המפגשים קשיים בתהליך הטיפול כדי לבצע התאמות. גם אנחנו נעלה את קשיינו בטיפול כדי לבצע התאמות. ח. אנו רוצים להגיע למצב של שותפות שוויונית. גם למטפל וגם למטופל יש ידע אותו הם חולקים לטיחובת המטופל. ט. ניתן הדרכה מיידית להקלה, זוהי החמלה. י. נתאים עצמנו לתרבות המטופל. 

מפגשי הסכמות לתוכנית והתנסויות ראשוניות: א. נעסוק בחינוך פסיכולוגי. ב. כדי להעצים את המטופל הטיפול מלווה במסירת מידע, סברים פסיכו-חינוכיים, על דרך הטיפול, על מה יש למופל (המשגה) ועל הקווים הכללים של התוכנית הטיפולית. ג. התוכנית כוללת: 1. מרשמים. 2. התנסויות בחדר הטיפול. 3. התנסויות בבית. 4. המלצות לשינוים באורח חיים ואורח חשיבה במשפחה ובסביבה. 5. למידת טכניקות הרפיה והרגעה ומדיטציית קשיבות. 6. תרגולים להגמשת מחשבות, וויסות רגשות והחלפת הרגלים מזיקים.  

מפגשי טיפול למחשבות ואמונות: א. נעסוק בזיהוי ומיתון מחשבות ואמונות בלתי מסתגלות. ב. נסייע לשים לב לקשר בין הסבל לבין מצבים בחיים, מחשבות, רגשות, תחושות והתנהגות. ג. ניתן התנסויות לבית, כולל עבודה עם מחברת. ד. בעבודה עם ילדים, ההורים יילוו את ההתנסויות.

מפגשים לוויסות רגשות: א. נכיר למטופל מילים המבטאות רגשות (שיום) ב. נסביר את תפקידי הרגשות. ג. נסביר את החשיבות ההתחשבות ברגשות, אבל לא לפעול מתוך רגשות. ד. נתרגל השהיית תגובה. 

מפגשים לקראת שינויים התנהגותיים וחשיפות: א. נכין עם המטופל התנסויות של חשיפה הדרגתית למצבים שהמטופל נמנע מהם. ב. נבדוק התנסויות שנעשו בבית. ב. ניצור התנסויות בחדר הטיפול כדוגמא לעבודה בבית. ג. נלמד הרפיה והרגעה. ד. נלמד תהליכי קשיבות, מיינדפולנס בסיסיים. ה. נסייע בבניית ערכות הרגעה למצבים רגשיים קשים.  ו. נבדוק יכולת לזהות ולמתן מחשבות ואמונות.

מפגשי שינוי התנהגותי וחשיפות: (יש מטופלים בשלים לשינויים הללו ללא עבודה קוגניטיבית): א. נכין עם המטופל תוכנית שינוי התנהגותי הדרגתי לפי הערכתו את קשיי השינוי. ב. נכין תוכנית חשיפה הדרגתית לפי הערכתו של המטופל את עוצמות הפחדים. ג. נכין סרגלי סבל: למשל כאב, פחד ועוד.

מפגשי שינויים באורח החיים: א. נבדוק ונציע שינויים באורח החיים: ב. נסייע בארגון סדר יום מתחשב בעצמי ובאחרים שכולל זכויות וחובות. ג. נסייע בעיצוב פעולות מגוונות ומהנות. ד. נעודד להגיע באופן הדרגתי לפעילות גופנית. ה. נעודד לפעילות חברתית. ו. נזהה רצונות ונעודד ממוש רצונות באופן מתחשב בסביבה.

במהלך הטיפול:א. נהיה אסרטיבי ומוביל במשולב עם בחירה חופשית של המטופל. ב. נעסוק בפרטי פרטים של הקושי, התלונה הבעיה, המחלה. ג. נעודד כל הזמן לזהות את עובדות המציאות ולהתבטא בשפה של עובדות ולא של פרשנות. ד. נעזר בסוגסטיות וביצירת התניות. ה. נקשיב למחשבות על מחשבות. ו. נזהה מסרים שליליים וחיוביים מבית ההורים ומהסביבה, נמתן מסרים. ז. נעודד עזרה לזולת, נדיבות, התחשבות באחרים, ללא ביטול עצמי. ח. נעודד להאמין בטוב, בתקווה, באפשרות. ט. נעודד לתקיפות במקום אלימות או ביטול עצמי. י. נעודד הכרת תודה. י"א. נעודד לבקש סליחה ולסלוח. י"ב. נעודד תיקון עצמי למען תיקון עולם.

מפגשי סיום: א. נסייע למטופל למצוא משמעות בחיים, יעוד וערכים לאורם יחיה. ב. יתכן שאת סוף הדרך להצלחה יעשה המטופל ללא המטפל. יש סיום טיפול לפני שמסתיים החוזה. ג. יתכן שסיום הטיפול יהיה לפי רצון החולה, לפני שהסתיים הטיפול. אחרי הבהרת המצב, נברך אותו בדרכו. נדגיש הישגים חלקיים ד. בסיום טיפול לא מוצלח, נסייע ונכוון למציאת דרכים אחרות לטיפול בבעיה. ה. נסכם ביחד את הכישורים האישים שרכז במהלך הטיפול נעודד אותו להמשיך לתרגל אותם. וגם לרכוש לבד כישורים נוספים.

כשטיפול נתקע: א. נעודד. ב. נחזור ונמתן את שלבי הטיפול. ג. נחזור לזיהוי אמונות. ד. נעמיק מהלכי קשיבות. ה. נזהה קשיים רגשיים, ייאוש אצלנו. ו. נזהה ערכים מתנגשים עם ערכי המטופל נגמיש עצמנו. ז. נתייעץ.

כשאנשים נמצאים בתהליך טיפולים ישנם מספר גורמים ידועים המסייעים בתהליכי שינוי

א. המרחב הבטוח שנוצר בטיפול שיוצר חוויה מתקנת.

ב. שינוי בגישה של הסביבה למטופל, הפעלת כוחות המטופל והסביבה.

ג. העצמת המטופל באמצעות הסברים קבועים על מהלכי הטיפול כך שהאמונה שלו בטיפול גוברת.

ד. המקצוענות של המטפל והשליטה שלו בטכניקות הטיפוליות שמעודדות תקווה וביטחון המטופל בתהליכי הטיפול.

 

תגובות

הוספת תגובה

עפרהעפרה29/10/2008

התיקייה הזאת היא ממש אוצר,תודה יששכר על ההשקעה והתוצאה..

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.