לרפא את יצירי כפיך

המלצות להפרעות שונות

אלימות במשפחה: זיהוי וסיוע ראשוני (יולי2016)

המלצות מקובלות ומגובות מחקר למטפלים ורופאים, לזיהוי וסיוע ראשוני במקרים של אלימות במשפחה.
תאריך פרסום: 25/10/2008

אלימות במשפחה: זיהוי סימנים ותגובות ראשוניות

מאת יששכר עשת, המחלקה לרפואת משפחה, טכניון חיפה.

ובאתר "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

   אנשי מקצוע רפואיים ופרה רפואיים שואלים לא אחת מדוע אינם מגלים אלימות במשפחה, אלא רק במקרים שנראים לעין? הם מגיעים למסקנה שאין הם שואלים את השאלות המתאימות. ברור להם שחובה לתשאל את האמהות  ולהבטיח להן שיש למי לפנות. על כן הם מבקשים רשימה קצרה של מעין שאלות סקר שיתנו מפתח לגילוי אלימות במשפחה.

   מוכנות רגשית של איש המקצוע לשמוע על אלימות במשפחה: גם כאשר איש המקצוע מבין שעליו להיות קשוב לאלימות במשפחה, עדיין יש קושי רגשי להיפתח לנושא. קשה להאמין שמאחורי חזות חיצונית חיובית, מסתתר סבל רב, או אלימות קשה. ועוד יותר מכך מה יעשה איש המקצוע עם מידע כאוב זה. על איש המקצוע, לפתוח את ליבו לקבלת האפשרות שממולו יושב אולי איש פגוע או אלים. הוא פותח ליבו לפחד, כאב, כעס, וחוסר אונים, רגשות לא פשוטים להתמודדות. מטרת מאמר זה היא לתת בידי איש המקצוע שליטה בסיסית על ידי סיוע באבחון ובטיפול ראשוני וקשירת קשר עם גורמי טיפול מתאימים.

   לאנשי הבריאות יש מספר דקות מצומצם להקשיב מעבר לפניה המוצהרת לאפשרות שמדובר באלימות במשפחה. במקרים מסוימים איש הבריאות יחפש מעבר ל"כרטיס הביקור" תלונות או בקשות נוספות שלא נאמרות. "סדר יום סמוי" הוא ביטוי רווח (hidden Agenda) ומשמעותו שלחולה יש נושאים נוספים אותם הוא אינו מביא מסיבות שונות בפני הרופא והאחות. בין השאר הוא לא בטוח אם אכן יש מקום להביא נושאים אלו, הוא אינו בטוח אם לא ייפגע תוך כדי העלאת הנושא וכן לא אחת הוא אינו מרגיש שיוכלו לסייע לו בנושא זה.  

   התהליך המאפשר לחשוף יותר את אותו לאותו סדר יום סמוי כולל מרכיבים שונים.

  יצירת אווירה ומסרים ש"כאן מדברים על עניינים רגשיים ומשפחתיים": האווירה נוצרת על ידי פוסטרים שמדברים על נושאים אלו וכן על ידי שאלות ששואלים ואמירות שאומרים, במקביל וביחד עם העבודה הרגילה, לדוגמא:

1. מה קורה במשפחה?

2. מה שלום הילדים?

3. איך בעלך מסתדר?

4. איך אתם מרגישים עם המצב?

5. איך הפרנסה?

6. איך הילדים מרגישים בבית ספר?

7. בהקשר לבעיות פרנסה אנו נוהגים להציע ש...

8. בהקשר למסרים של ההורים אנו מציעות...

9. כדי לתחזק את הזוגיות אנו נוהגים להציע...

10. בנושא סבא וסבתא אנו מאמינים ש...

11. אם יש לבעלך מצב רוח רע ועצבנות, אני מציע ש...

 

כמו כן חשוב לשאול על ההיבטים הפסיכו סוציאליים של הבעיות הנידונות למשל?

1. איך את מתמודדת רגשית עם ילדך שיש לו אסטמה.

2. איך האסטמה משפיעה על הלימודים.

3. מפחדת ממשהו? דואגת?

 

   לא אחת דרך התשובות לשאלות מתבררים מתחים וכעסים. למשל האישה תאמר על בעלה: "הוא חושב שאני אשמה בהתקפים של בננו. הוא חושב שאני לא אחראית מספיק." אם מתקבלות תשובות אלו חשוב לשאול שאלה תפקודית כגון: "מה הוא עושה עם הכעס שלו? ובהמשך שאלה ישירה אם יש צורך:  "האם הוא פגע בך?"

 כאשר עולים נושאים מעבר לכרטיס הביקור: חשוב לתת להם משבצת זמן מעט ארוכה יותר, 15 דקות למשל ובה להציע אמפטיה, הבנה, עצה וסיוע ראשוני ולפי הצורך הפניה לרווחה, בריאות הנפש, קבוצות תמיכה, או למי שיש כסף, לטיפול משפחתי או להדרכת הורים פרטית.

 התייחסויות ישירות לגבי אלימות כלפי נשים, זקנים וילדים: יש לחפש במהלך השיחה הרגילה סימנים של מתח, פחד בעיניים, דיכאון, ייאוש, הרגשת מלכוד, בדידות. כמו כן יש מקום לשאול שאלות בנושאים הבאים: (חשוב לציין ששאלות אלו רצוי לשאול גם על דרך החיוב.)

1. כל כמה זמן יש אווירה של אלימות במשפחה? כמה יש אווירה שקטה במשפחה?

2. כמה יש שתלטנות, כפיית דעות, ביחסים בתוך המשפחה? כמה יש התחשבות ומקום לאחר במשפחה?

3. מה מרכיב ההאשמות כלפי השני בזמן מריבות? כמה לוקחים אחריות אישית על קלקול יחסים?

4. כמה יש התפרצויות זעם, שבירת יחסים, אובדן שליטה רגשית ביחסים? כמה יש שליטה עצמית ואיפוק ביחסים?

5. כמה התקשורת מאופיינת על ידי חוסר כבוד, קללות, עלבונות כולל בפומבי? כמה יש כבוד, מחמאות, פרגון הדדי ביחסים?

6. כמה ביחסים יש בלעדיות, עקרונות נוקשים, ידיעת האמת, דרישות בלתי מתפשרות? כמה יש ביחסים גמישות, התפשרות, מקום לדעות שונות, ראיית בעיה מהיבטים שונים?

7. האם היו מכות, פליקים, סתירה, הרמת יד, איום בהרמת יד או מכות? אם כן כמה פעמים? ועל דרך החיוב: האם נאמר בבירור "אני לא ארים עליך יד. אני לא אעליב אותך."

 

   בדיקה גופנית מלאה: הרופא הראשוני והאחות הם כמעט הדמויות העיקריות בקהילה שיש להם רשות במהלך בדיקה גופנית מלאה, לראות את הגוף הערום. הגוף הערום יזעק את זעקתו בגלוי אם הוא נפגע אלימות. מתי וכיצד לחשוף נושא רגיש זה? חשוב לנצל את הבדיקה הגופנית, לפי הצורך על מנת לחשוף סימני אלימות.

   היסטוריה שאינה מתאימה לפגיעות הפיזיות של הפונה, פגיעות פיזיות במקומות שלא סביר להיפגע בהם וריבוי פגיעות מחייבים פניה לרשויות לבדיקה מעמיקה יותר.

(Am Fam Physician 2000;61:3057-64.)

   בכל מקרה של חשד בפגיעה בילדים, חייבים לפנות לפקידת סעד לענייני חוק נער, תפקיד המאויש בכל מחלקה לשירותים חברתיים. העובדות מיומנות בחקירת פגיעות בילדים ובסיוע כנדרש.

 

   סימנים ודרכי זיהוי לשלב שיש חשד כבד שמדובר באלימות:

1. אהבה מסוכנת: התקשרות רבה. לא ייתן לך ללכת מרוב אהבה. לא אוהב את חבריך הטובים. מכתבי אהבה למרות שביקשת להיפרד. עוקב ללא ידיעה. מאשים אותך במצבי רוחו. מצבי רוח קיצוניים ומתנצל על פגיעה והתפרצות.

2. אווירה: אם בן זוגך הכה, בעט דחף זרק עליך חפצים בזמן התקפת קנאה או כעס. את חשה בתחושת סכנה מתמדת. אם פגישותיך או פעילויות תלויות ברצון בן הזוג או בתגובותיו. אם את מוצאת עצמך מתנצלת על תגובותיו של בן הזוג בפומבי. אם את נכנעת לרצונו כדי לא לפגוע בו או להכעיס אותו. אם את חוששת משינוים קיצוניים ממצבי רוחו.

3. מרכיבי תקשורת והתנהגות המעידים על אלימות במשפחה: דרישה למיידיות. ציפיות לא ריאליות. מבודד. מאשים אחרים בבעיותיו. מאשים אחרים ברגשותיו. רגישות יתר. אכזרי עם ילדים וחיות. משחק בכוח במין. אלימות מילולית. הקפדה על תפקידי גבר אישה בבית. הכה בעבר. מאיים באלימות. שובר חפצים. מפעיל כוח בזמן ויכוח. כשהוא מופיע פתאום האם את נמתחת? מעליב על יד אחרים  דורש על יד אחרים. מאיים או משמיד משהו שאת אוהבת: בגדים, חפצים יקרים. ביטויים של: הבית שלי, המכונית שלי. מאיים בתנועות של עומד להכות. קנאה כשמדברת עם משהו. אומר שהאיש שבפנים אוהב אותך. את אשמה בהתפרצויות שלו. יחסים אלימים. מאשים אותך במה שקורה לו. שולט על חייך. מצהיר שישתנה ולא משתנה. קנאה פתולוגית. אין התייחסות רגשית אינטימית. אי נאמנות. שקרים והפרת הבטחות.

4. רגשותיך והתנהגותך: נמנעות מויכוח. נמנעת מנושאים שהוא לא אוהב. אחרים מעירים לך על התנהגותך העצובה מפוחדת  יוצאת דופן. התנהגות מסוכנות בנוכחותו אכילה עישון סמים. רוצה לעזוב יחסים ומפחדת מתוצאות. האם נמתחת כשחוששת שיחזור הביתה מעבודה.

 

   כאשר המצב כבר ברור: חשוב שאיש הבריאות יבטא אמירות כגון : אני דואג לך, אני חושש לחייך ולחיי ילדיך, זה יהיה יותר גרוע, אנו כאן בשבילך כשתהיי מוכנה לעזוב, מגיע לך יותר, בו נתכנן תוכנית ביטחון. בואי תתכנני דרכי מילוט. שתהיה לך ערכת הישרדות שכוללת אמצעי תשלום, טלפונים לאן ללכת, אוכל, ציוד רפואי בסיסי, חשבון בנק נפרד, בחירה לאן ללכת, לא להתווכח עם האלים, עדכון ורענון התוכנית אחת לחודש.

 

לחצו כאן כדי להגיע לאתר "מקום" עזרה עצמית לניפגעיים וניפגעות

אתרים חשובים בנושא אלימות במשפחה

אם את מזהה משפטים והתנהגויות שמתאימים למערכת הזוגית שלך, יש מי שיכול לעזור:

קווי חירום 1-800-22-0000   1-800-353-300

 

www.no2violence.co.il

אתר לא לחימה באלימות נגד נשים.

 

http://www.childwelfare.gov/pubs/usermanuals/treatmen/index.cfm

Treatment for Abused and Neglected Children: Infancy to Age 18 User Manual Series (1994) Author(s):  U.S. Department of Health and Human Services Urquiza, Winn

 

http://www.macom.org.il/domesticviolence_article.asp

אוסף מאמרים עברית ואנגלית

 

http://www.naamat.org.il/themes/default.asp?PageId=5

נעמת

 

http://www.daat.ac.il/daat/mishpach/alimut-2.htm

זיהוי

 

http://www.snunit.k12.il/seder/seder6/

כתובות לפנות

 

http://www.no2violence.co.il/Links.htm

אתר אתרים

תגובות

הוספת תגובה

עפרהעפרה29/10/2008

טוב שיש טיפול יעיל,אבל.....

היי יששכר,

זה משמח שיש טיפול יעיל במצבים כאלה,

אבל חסרה מודעות להפנות ולפנות אליהם,

ויש משבר אמון בין הציבור לבין הפסיכותרפיסטים.

לכן כל כך חשוב לעשות להפגת היאוש ולהרגשה שגם הפסיכותרפיסטים מוכנים להקשיב ויש להם מה לתת.

ואתה עושה המון בכיוון הזה.

ועל כך תודתי לך,

עפרה

יששכר עשתיששכר עשת29/10/2008

תודה. עליה בשכיחות גילוי אלימות במשפחה.

היעופרה

כמטפל שנעשה מודע יותר לנושא בשנים האחרונות.

אני מגלה יותר ויותר נשים וילדים פגועים מאלימות הגבר במשפחה או מאח מבוגר.

יש רמות שונות של אלימות.

לשמחתנו יש גם טיפול יעיל למדי שמיטיב את המצב של כולם.

יוםטוב יששכר

 

עפרהעפרה29/10/2008

יישר כוח על המאמר החשוב הזה.

יששכר עשתיששכר עשת27/10/2008

מוזמנים להביא שאלות להתייעצות ברוח הדברים שנכתבו.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.