לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT מערכתי משולב בטיפול באמצעות קבלה ומחייבות ACT

אישיות. אמונות יסוד של טיפוסי אישיות שונים. (אוגוסט 2019)

רשימת אמונות שכיחות אצל טיפוסי אישיות שונים. במהלך טיפול באישיות יש למתן אמונות אלו.
תאריך פרסום: 25/10/2008

אמונות של הפרעות אישיות שונות.

מאת יששכר עשת isas.eshet@gmail.com

אמונה על פי הטיפול הקוגניטיבי היא עיקרון חיים חשוב מאד לאדם שמאפשר לו הגדלת הסיכוי להישרדות, לאושר ומשמעות ולחיים מוסריים. אמונה יכולה להיות לא מודעת, קיצונית ובלתי מתפשרת. בכל אמונה יש יסוד נכון. מטרת הטיפול הקוגניטיבי באמונות היא להגמיש אותן ולא לסלק אותן. המטפל המזהה אמונה קיצונית מניח שיש או היה סבל בעבר והאמונה שנוצרה סייעה או מסייעת היום להשיג ולבסס הישרדות, שמחת חיים וחיים מוסריים אבל במחיר כבד.   

מוזרים

פרנואיד. (שלא נותן אמון.) אנשים ביסודם רעים ומסוכנים. אי אפשר לסמוך על אנשים. אדם חייב כל הזמן לעמוד על המשמר.  אסור לתת אמון באנשים.

סכיזואידי. (שלא צריך אמון) אני בסדר עם עצמי, עדיף לא לבלוט, עדיף לחיות רחוק מאנשים, לבד זה בסדר, לא משמעם לי.  

סכיזוטיפי. (שמבקש שיאמינו לתורתו) יש עולם מעבר לעולם הפיזי, העולם שמעבר משפיע על העולם הזה, יש באפשרותנו לכוון את השפעות העולם שמעבר על העולם הזה. חשוב להיות מודע ומכוון לעולם שמעבר כי שם נמצא האושר.

דרמטיים רגשנים.

היסטריוני. (הדרמה במרכז) בעולם צפוף ומלא גירויים, יש לעורר הרבה תשומת לב כדי לזכות באהבה והערכה. מי שלא בולט לא קיים. ללא אהבה והערכה אין טעם לחיים.

נרציסטי. (אני במרכז) אדם צריך לדאוג לעצמו. מי שלא דואג לעצמו אף אחד לא ידאג לו. מגיע לי. ככל שאהיה יותר במרכז כך אזכה ליותר הערכה ואהבה. מי שלא דורש יחס לא מקבל יחס.

גבולי (אין דרגות של טוב ורע יש הפרדה בין טוב לרע). אם יעזבו אותי אין טעם לחיים. יש להתייחס ברצינות רבה לכל יחס חיובי או שלילי מצד האחר. אני חייב כל הזמן לפעול כך שלא יעזבו אותי. החיים קצרים ויש למצות אותם עד הסוף. חשוב להנות מכל מה שרק אפשר והרבה.

אנטיסוציאלי. (אני קובע את הטוב והרע) בני אדם רעים ולכן אפשר לפגוע בהם. כולם צבועים ורק עושים את עצמם לטובים. בעולם של רוע כל אחד דואג לעצמו בכל מחיר. אין מה להתחשב באחרים כי אנשים לא מתחשבים אחד בשני. כל מי שטוב לו הוא שקרן וגנב.

חרדים

תלותי. (פוחד שלא יהיה קשר) אנשים תמיד צריכים שיעזרו להם. אי אפשר להסתדר לבד בעולם הזה. חשוב שאנשים חזקים ינהלו את העולם. מומחים יודעים הכי טוב מה צריך לעשות לכן חשוב שהם יגידו לך מה לעשות.

נמנע. (רוצה אבל פוחד מקשר.) קשר עם אנשים חשוב מאד אבל כדאי להיזהר בקשר עם אנשים. צריך לפעול לאט לאט בקשר עם אנשים, ככה מסתכנים פחות. רצוי לצמצם כמה שפחות את המגע עם אנשים שלא יזהו את החולשות שלך ויפגעו בך, ככה אפשר לשמור על קשר לאורך זמן.

כפייתי. (רק בדרך מסוימת יכול להיות קשר) כשהכול יהיה מסודר הכל יהיה יפה, אפשר יהיה להירגע, תהיה אהבה, אף אחד לא יתרגז על השני, הכל יהיה ברור. יש גם צדק ברור בעולם וזה הוא יכול למנוע סכסוכים בין אנשים.                                                               

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.