לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT מערכתי משולב בטיפול באמצעות קבלה ומחייבות ACT

אישיות קווים והפרעות, הכר את האיש שממולך. התחשב ואל תכפה (אוגוסט 2019)

רשימת תכונות שכיחות במבחר טיפוסי אישיות. הכרות עם קווי אישיות כדי לנהל את המפגש תוך התחשבות ולא תוך רצון "לחנך"
תאריך פרסום: 25/10/2008

מקווי אישיות להפרעת אישיות/ הכר את האיש שממולך, התחשב באישיותו, אל תכפה.

מאת יששכר עשת isas.eshet@gmail.com

אדם שונה, מוגזם. קו אישיותי בולט ונוקשה. חשיבה שונה על יחסים בין אישיים, קושי בשליטה רגשית. דפוסי התנהגות נוקשים. פגם ביחסי עבודה. פגם בתחומי חיים חשובים. נמשך שנים רבות. לא מחלת נפש. לא על רקע פיזיולוגי. לא נעימים. לא לומדים משגיאות. מעט יכולת אמפטיה. רואים עצמם אחרת מראיית האחרים אותם. פונים לטיפול על רקע משבר חיצוני. יש משהו שיפוטי באבחנת הפרעת אישיות.

גישה כללית

הנח שיש סבל, היה אמפטי, השתלט על כעסיך, הקשב לזעקת הכאב שלו. מה סוד האושר שלו? מה סוד הסבל שלו? אל תיגרר למעורבות אישית מדי, (אל תפתח ציפיות גבוהות, אל תחנך. למד את שפתו, תרבותו.)

מוזרים

פרנואיד. (שלא נותן אמון.) חוסר אמון וחשדנות. מיחס כוונות מרושעות לאחרים. עסוק בספקות על נאמנות. נמנע מלגלות סודות. מוצא משמעויות נסתרות. לא סולח לעלבונות. (היה אמפטי גם ללא הגיון, אל תסתיר מידע.)

סכיזואידי. (שלא צריך אמון) נמנע מיחסים, מנותק. מבטא מעט רגש, קרירות. לא חלק מחברה ומשפחה. יחסי מין אפסיים.  דמיון עשיר, לא נהנה מפעילות. לא מגיב למחמאות. לא נפגע מביקורת. (אל תנסה לדובב אותו/ה מעבר לנדרש.)

סכיזוטיפי. (שמבקש שיאמינו לתורתו) התנהגות מוזרה, תמהוני. מחשבות יחס. חשיבה מגית. פנטזיות מוזרות. אמונה בטלפתיה. אמונה בחוש שישי. אילוזיות גוף ותפיסה. חשיבה ודיבור מוזר. חשדנות, לא בוטח. אפקט חסום ולא מותאם. מעט קשרים חברתיים. (כבד את השונה, את המוזר, את האמונות שלא שלך.)

דרמטיים רגשנים.

היסטריוני. (הדרמה במרכז) מחפש להרגיש נאהב ומוערך. להיות במרכז עניינים. התנהגות מגרה. משקיע בהופעה חיצונית. דיבור מרשים ומעט חומר. מגזים בהבעת רגשות. מושפע מאחרים. רואים אינטימיות מוגזמת, אך חווית הרגש שטחית. (כבד את ההקצנות באופן מתון, שמור על מתינות.)

נרציסטי. (אני במרכז) מחשבות גדלות. חשיבות עצמית. מדמיין הצלחה, אהבה. מיוחד וייחודי. רק מיוחד יבין אותי. זקוק להערצה. נצלן. מגיע לי יחס מיוחד. אין אמפטיה. עסוק בקנאות. שחצן וגאוותן. (תן לו/ה כבוד.) 

גבולי (אין דרגות של טוב ורע יש הפרדה בין טוב לרע) יחסי או טוב או רע. מאמצים להימנע מנטישה. יחסים לא יציבים וסוערים.  תחושת עצמי לא יציבה. אימפולסיבי: במין, כסף, נהיגה, התמכרות, אוכל. איום בהתאבדות. איום בפגיעה עצמית. מצבי רוח קיצוניים קצרים. הרגשת ריקנות קבועה. קושי לשלוט בזעם. (אל תיגרר לעימותים וויכוחים.)

אנטיסוציאלי.(אני קובע את הטוב והרע) פוגע באחרים. לא מכבד זכויות.  מסתבך עם החוק. שקרן, רמאי, זייפן. אימפולסיבי, בלי תכנון. אי שקט, תוקפנות. לא עובד, אין אחריות כספית. אין מצפון, אין חרטה. (הצב גבולות)                                                             

                                                                     חרדים

תלותי. (פוחד שלא יהיה קשר) צייתני, נכנע, נצמד. פחד נטישה. קושי לקבל החלטות לבד. חושש לא להסכים. מפחד לא להצליח. לא נוח לו לבד. לא יכול לדאוג לעצמו. (תמוך באופן מבוקר.)

נמנע. (פוחד מקשר.) חסר ערך, נחיתות. פחד מביקורת ודחייה. עקבות חברתיות. זקוק לביטחון באהבה. חושש מבושה. ביחסים חדשים עצור. מרגיש לא מתאים. לא לוקח סיכון.(תן תמיכה הימנע מביקורת)  

כפייתי. (רק בדרך מסוימת יכול להיות קשר) עיסוק בסדר, דיוק ושלמות. עסוק בפרטים קטנים. עיסוק בחוקים. עורך רשימות ומתארגן. מכור לעבודה, לא לחברים. יתר צדק ומוסר. קשה לו שיתוף פעולה. שומר כסף לאיום עתידי. לא נהנה. חוסר גמישות ועקשנות. (תן אחריות, תן הוראות ביצוע.)   

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.