לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
6
פברואר

דיון מחודש בסוגיות של העברה נגדית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בילדים

6/2/2017 | פורסם על ידי אורית ברקת

האגודה לפסיכותרפיה פסיכואנליטית מזמינה אתכם ליום עיון של חטיבת הילדים ונער -

"דיון מחודש בסוגיות של העברה
נגדית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בילדים"

(יום ב' 06.2.17 בין השעות 08:30-15:30)
מכון מופ"ת , שושנה פרסיץ 15 ת"א

יו"ר יום העיון: מר יוסי צוק

תוכנית :

08:30-09:00 -התכנסות
09:00-09:15- דברי פתיחה
09:15-10:30- הרצאת פתיחה: "מחשבות על אופנויות שונות של העברה
נגדית כנגזרות של הסיטואציה האדיפאלית"-מר הוגו גולדיוק
10:30-11:00-הפסקה
11:00-12:30- עבודה בסדנאות
12:30-13:00-הפסקת צהריים
13:00-14:30-המשך עבודה בסדנאות
14:30-15:15- הרצאה: "העברה נגדית בטיפול בילדים בסיכון: בין פנטזיית הזהב לתשישות
החמלה" – מר אבנר הכהן
15:15-15:30-שאלות מהקהל, דיון וסיכום

סדנאות לבחירה:
• הרווח שבין המילים-תפקידו של ה"מגע הרגשי" בתהליך הטיפולי-גב' אילנה בן-חיים
• ההעברה הנגדית כלפי הילד וכלפי ההורים והמשחק ביניהן-גב' ציפי מיידלר
• העברת נגד והילד שקשה להגיע אליו-גב' נעמי מילר
• העברה נגדית, "אקטינג אאוט" ו"אנאקטמנט" בפסיכותרפיה פסיכואנליטית עם ילדים-גב' מונה זופניק ומר אבי שרוף
• הדרכה קלינית קבוצתית למטפלים בילדים ובנוער באמצעות תאטרון פלייבק-גב' קרן שפירא וד"ר גלית בן אמיתי
תקציר ההרצאות והסדנאות

יוסי צוק-פסיכולוג קליני מדריך. פסיכולוג ראשי "מכון שלם" וקליניקה פרטית. מדריך בתוכניות לפסיכותרפיה של אוניברסיטת בר-אילן, של בי"ח ברזילי ותוכנית ילדים ונוער באוניברסיטת ת"א. יו"ר חטיבת הילדים והנוער באגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית.

"אופנויות שונות של העברה נגדית כנגזרות של הסיטואציה האדיפאלית" – מר הוגו גולדיוק
בעבודתנו הקלינית אנו פוגשים מגוון רחב של חוויות בהעברה הנגדית. ברצוני להתייחס לאופנויות שונות בהקשר לסיטואציה האדיפאלית. סיטואציה זו כרוכה בתהליך המבטא התמודדויות מגוונות עם סוגית ה-triangularity.
היכולת לשאת ולהתאבל על הופעת 'השלישי' הינה בין הגורמים המכריעים את טיבם של האובייקטים שלנו ואת כינונו של מרחב פנימי. הזדהויות אשר מנסות לעכב או למנוע את עבודת האבל באמצעות השתלטות על האובייקט האדיפאלי, פוגמות ביכולת לשמר חיבורים, לרקום קשרי קירבה ולפתח חשיבה עצמאית.
במפגש הטיפולי, ההכרה בהיקף ובעוצמות השונות בחוויית ההעברה הנגדית, עשויהלהוות 'גשר' לטיב ההזדהויות ויחסי האובייקט של מטופלינו.הדבר, רלוונטי במיוחד לעבודה עם ילדים בו המטפל חשוף יותר לאימפקט של תהליכים פרימיטיביים הן בשל התוכן והן בשל אופן הביטוי הקונקרטי והחריף שלהם.

הוגו גולדיוק-פסיכולוג קליני ופסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, מורה בתכנית לפסיכותרפיה ובמסלול ללימודי המשך בפסיכותרפיה קלייניאנית באוניברסיטת תל אביב , מורה ומדריך בית הספר לפסיכותרפיה הלפב״א.

הרווח שבין המילים –תפקידו של ה"מגע הרגשי" בתהליך הטיפולי בילדים ובנוער –
גב' אילנה בן חיים

המונח "מגע רגשי" מתאר נקודות של חיבור נפשי בין המטפל למטופל. מגע זה, מעצם טבעו, הוא בלתי אמצעי ונובע ממפגש בין נקודות זהות או משלימות בנפש המטפל והמטופל. הסיטואציה הטיפולית מזמינה את המעורבים בה לחוות מגע כזה בתנאים מבוקרים.
מדובר במגע המתבצע באזורים נפשיים ראשוניים שהגישה אליהם היא אינטואיטיבית ועל כן, העיסוק בו רלוונטי במיוחד לטיפול בילדים ובמתבגרים. הסדנה תבחן את מקומו של המגע הרגשי בטיפול על פי הגישה הפסיכו-דינמית, ואת ההשערה שביכולתו של המגע לחולל טרנספורמציה בנפש. בסדנה יינתן דגש במיוחד למסרים הנקלטים בחושים השונים, כולל "חושי הנפש" (האינטואיציה בשפתו של ביון).
ניתן להתייחס לטיב המגע הרגשי כקשור לכיוונון של ה"טמפרטורה" (הצליל, המקצב, העוצמה של הקול וכו') וה"מרחק" (השפה, אוצר המילים והתוכן). אלה הם הגורמים המכריעים בתקשורת בין המטפל למטופל, על פי מלצר. ילדים ומתבגריםמגיבים יותר מהמבוגרים למסרים הנקלטים באמצעות החושים מאשר למשמעות המילולית ולכן, לטיב ה"מגע הרגשי" תהיה השפעה רבה יותר בטיפול בהם.
בהיותו של ה"מגע הרגשי" הדדי, יש לו השלכות על המטפל והמטופל כאחד (אוגדן). פסיכותרפיה מחייבת קיומה של התבוננות מתמדת בטיבו של ה"מגע" ובגבולותיו בתהליכי ההעברה וההעברה הנגדית (פרו) לצורך יצירת סביבה בטוחה לשינוי.במהלך הסדנה נדגים את התהליכים הללו בעזרת תמונות וסרטונים מעולם התרבות והספרות היפה ובעזרת עיון ביקורתי בוינייטות טיפוליות.
משתתפים שמעוניינים להציג בסדנה מוזמנים לשלוח אל המנחה הצגת מקרה או וינייטות שיש בהן התבוננות והקשבה גם למסרים לא מילוליים בשעה טיפולית עם ילד או מתבגר.

אילנה בן חיים - פסיכולוגית קלינית וחינוכית, עובדת שנים רבות עם ילדים ומתבגרים, מלמדת במסגרת המסלול לפסיכותרפיה של המדרשה לפסיכולוגים חינוכיים ומעבירה השתלמויות וסדנאות במסגרות של הכשרת מטפלים (תל"ם, לימודי המשך של בית הספר לעבודה סוציאלית בבר אילן והמדור לחינוך מיוחד של משרד החינוך ).

סדנאות :

״ההעברה הנגדית כלפי הילד וכלפי ההורים והמשחק ביניהן״-גב' ציפי מיידלר

הסדנא תעסוק במורכבות של ההעברה הנגדית בטיפול בילדים בשל קיומו של המשולש האימננטי לטיפול זה, המשולש ילד- הורים - מטפל.
ההתייחסות של המטפל מורכבת, במובן של ההתייחסות אל הילד וההתייחסות להוריו אך היא מוכפלת בשל העברה הנגדית הקשורה ליחס בין הילד להוריו ובין ההורים לילד. נוסף על כך קיימת הסוגיה המשמעותית והמורכבת של חוויות המטפל עצמו כילד, חוויות מודחקות או מוכחשות, שלעיתים קרובות עולות בטיפול הן באינטראקציות עם הילד והן באינטראקציות עם הוריו.
היכולת להקשיב לריבוי הקולות האלה וליחס ביניהם מאתגרת, אך עיבוד רגיש ומדויק מאפשר עבודה טיפולית משמעותית ומעמיקה.
באופן מעשי הסדנא תכלול שלושה חלקים: סקירה תאורטית קצרה, הצגת מקרה המדגים חלק מהסוגיות הנדונות ובשלב השלישי משתתפי הסדנא יוזמנו להציג מקרים ולעלות שאלות.

ציפי מיידלר - פסיכולוגית קלינית מדריכה. פסיכואנליטיקאית מנחה – מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו.

העברת נגד והילד שקשה להגיע אליו-גב' נעמי מילר
.
העבודה האנליטית עם ילדים מתבססת ברובה על פעולה במקום על מילים. בנוסף, טיפול בילדים מעורר את רגשותיו ההוריים של המטפל כמו גם תכנים בעייתיים שמתעוררים בתוכו מול הורי המטופלים שלו. למשל, יריבות עם האם או האב של המטופל/ת ומשאלתו שלו להיות הורה טוב יותר מהם.
המטפל בילדים נדרש גם להתמודדות יומיומית עם נושא הגבולות ועם נושאים נוספים, שניתן לחשוב שהם במהותם טכניים, אך בפועל הם מערבים את הערכים החינוכיים ו/או המוסריים שלו ויותר מכך, את המשאלות והצרכים הלא-מודעים שלו. כל אלה עלולים ביתר קלות לדרבן או לגרור את המטפל לפעולה, ולכן יש חשיבות מיוחדת להיותו ער למכלול התגובות והרגשות שמתעוררים אצלו.
בתוך ההקשר הזה נחשוב על השימוש בהעברת-נגד, כדרך של תקשורת עם ילדים שקשה אחרת להגיע אליהם. באמצעות העברת-הנגד יכול המטפל לפגוש ולהכיר את הרגשות הבלתי נסבלים, שהמטופלים מחזיקים בתוכם, אינם יכולים להתבונן בהם בעצמם ואין להם דרך למסור ולהעביר אותם בתוך השעה הטיפולית.
העוצמות של דרך התקשורת הזאת מעוררות ביתר קלות הגנות או משאלות לא-מודעות אצל המטפל. הוא מתקשה לחשוב, נדרש לשאת מצבים של עמימות ואי הבנה, ומתוך כך גם נדחף לפעולה. נבחן ביחד מה נדרש מהמטפל במצבים אלה, כיצד הוא יכול לפתח יכולת התבוננות ברגשות העברת-הנגד שלו ואיך כדאי שישתמש ברגשותיו בתהליך ההכלה של תקשורת לא- מילולית.
הסדנא תתבסס על חקירת מושגים כמו "הזדהות השלכתית" לפי קליין ו"מיכל" לפי ביון. ישלחו למשתתפים שני מאמרים, שלAnne Alvarez ושל Louise Allnutt. נדון במאמרים בהיבט התיאורטי ונתייחס לדוגמאות קליניות מתוכם, כמו גם לדוגמאות שיובאו על ידי המשתתפים. בחלקה השני של הסדנא נעבוד עם שעה טיפולית שיביא אחד המשתתפים.

נעמי מילר – פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית בחברה הפסיכואנליטית בישראל, מדריכה בתכניות השונות לפסיכותרפיה, מנהלת-שותפה ביחידה לטיפול בילדים של עמותת "לכל נפש" במרכז הקהילתי לבריאות הנפש ביפו.

העברה נגדית, "אקטינג אאוט", ו"אנאקטמנט" של המטפל בפסיכותרפיה פסיכואנליטית עם ילדים- גב' מונה זופניק ומר אבי שרוף

הסדנא תעסוק בהבהרה והעמקה של חווית המטפל (העברה נגדית, "אנאקטמנט") וייחודיותה בטיפול בילדים. כפי שטעונים אנה פרויד, אסתר ביק, פרנקל, פרו ואחרים, המטפל בילדים בלתי אפשרי שיישאר אנונימי, לוח חלק, או מרוחק, שכן הילד מערב, משלב ומפעיל את המטפל במשחקיו, בשאלותיו הישירות, במגע הגופני, בתובענות לקשר בלתי אמצעי, ובדרישתו שהמטפל יהיה אקטיבי ונוכח באופן ממשי. ענין זה בתורו יוצר מגוון תחושות מורכבות של הזדהויות, הזדהויות השלכתיות, הזדהויות מנוגדות אצל המטפל, הנע גם סביב חוויותיו וזיכרונותיו כילד בעצמו, או כמבוגר המטפל בילד (בעצמו?) והמפגש הדיאלקטי בין ילדות לבגרות (בונוביץ') ובין הורה וילד. פרו אף טוען שגם למשחק עצמו משמעות ייחודית בפרספקטיבה של העברה נגדית בשדה הבי-פרסונלי.
בחלק השני של הסדנא נדון בהבדל בין "אקטינג אאוט" ל"אנאקטמנט" של המטפל תוך השענות על מושגים תאורטיים של גיטלסון, קרנברג, סארנוף, ציאנטיס ורובינסון. דוגמאות ל "אקטינג אאוט" של המטפל : הוא עלול לסיים את הטיפול עם הילד בטרם עת כי הילד או הוריו מעוררים בו תחושות של כעס וחוסר אונים; הוא נותן אוכל לילד שבטיפולו כניסיון קונקרטי להישאר האובייקט הטוב עבור הילד.בחלקו השלישי של המפגש תוצג עבודה טיפולית של אחד המשתתפים ונדון במקרה בקבוצה.

מונה זופניק-פסיכולוגית קלינית בכירה ומדריכה. חברה בחטיבת הילדים והנוער של האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית. מדריכה בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל-אביב על טיפול בילדים ובמבוגרים. מרצה במספר מרפאות על טיפול בילדיו ובמתבגרים ועל טיפול קבוצתי בילדים. בעבר, מרצה, מדריכה ומנחה כארבע עשרה שנה בתכנית להנחיית קבוצות באוניברסיטת בר-אילן. עורכת בספר מיניות ואהבה: כתבים של זיגמונד פרויד, הוצאת עם עובד, 2001. קנדידטית שנה רביעית לדוקטורט בתכנית לפסיכואנליזה ופרשנות באוניברסיטת בר-אילן. קליניקה פרטית בגבעתיים.
אבי שרוף – פסיכולוג קליני מדריך,מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת
תל-אביב ובתוכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה, בר-אילן ואשקלון. לשעבר פסיכולוג ראשי בבי"ח נס-ציונה, חבר בצוות ההיגוי של חטיבת הילדים והנוער של האגודה. מנהל אקדמי של התוכנית לפסיכותרפיה בילדים ובנוער בגישה פסיכואנליטית", בי"ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת ת"א.


הדרכה קלינית קבוצתית למטפלים בילדים ובנוער באמצעות תאטרון פלייבק-
קרן שפירא וד"ר גלית בן אמיתי

בסדנא זו נשתמש בכלים של תיאטרון הפלייבק, ונתבונן בסצנות מתוך חדר הטיפול דרך כלי המשלב יכולת להקשבה, רפלקציה, יצירתיות וחוויה רגשית. נלמד את החוויה הטיפולית בטכניקה של תשאול וזיקוק הסיפור, כדי להפוך אותו לאירוע תיאטרוני תוך כדי הפעלת הקבוצה.
בסדנא נתמקד בנושא של העברה נגדית מחדר הטיפול ועד למתרחש בסדנא, כל אלה יהוו מרחב לחקירה והעמקה. העושר של החוויה טמון במרחב הפוטנציאלי בין הצגת המקרה כפי שהמטפל מביא לבין מה שקורה בהמשך בבמה. אנחנו משתמשים בכוחות של קבוצת ההדרכה, בלא מודע הקולקטיבי ובכוחות התרפויטים של הקבוצה. המודרכים מקבלים דרך להתבונן על החוויה בחדר הטיפולים, במפגש עם הורים או עם הילד.
המשתתפים מוזמנים להביא הדרכה שהעוצמה של ההעברה הנגדית נוכחת במיוחד בתוך הטיפול.

קרן שפירא, פסיכותרפיסטית מוסמכת בטיפול פסיכואנליטי זוגי, ודרמה-תרפיסטית, מומחית בחינוך מיוחד ומנחת קבוצות. בעלת פרקטיקה פרטית משנת 2002. בעבר, מורה ומדריכה בתחום באוניברסיטת חיפה, במכללות, ובארגונים שונים בארץ. חבר ועד האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית.

דר' גלית בן אמיתי, פסיכיאטרית ילדים ונוער, המרכז לבריאות הנפש ע"ש פרופ בריל, רמת חן. קנדידטית במכון הישראלי לפסיכולוגיה יונגיאנית. חברה בצוות חטיבת הילדים ונוער בועד האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית.

מחירים : מחיר רגיל – 230 ₪ חבר אגודה /סטודנט /מתמחה – 200 ₪
מספר המקומות מוגבל , מהרו להרשם ,

ליצירת קשר :
נא לפנות לאורית ברקת
מנהלת המשרד
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, ת.ד. 6066 הרצליה 46159
טלפקס: 09-9587717,כתובת מייל :iapp@bezeqint.net