לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
25
אוקטובר

הרצאות ימי חמישי בערב - האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית

25/10/2007

תוכנית ערבי ימי חמישי שנת 2008-2007

לחברים שלום,
אנו ממשיכים שנה נוספת את מסורת הרצאות ימי חמישי בערב אחת לחודש. במפגשים אלה מוצגים נושאים פסיכואנליטיים ונושאים בעלי עניין מתחומים קרובים. זו הבמה הקבועה של חברי האגודה למפגש ודו-שיח. ההרצאות בשנה הבאה תוקדשנה לנושא:
"ארוס ותנטוס: בין תקווה לייאוש, תנועה לקיבעון, ריפוי לחולי, חיים למוות".
השנה החלטנו להעשיר את עולמנו בדו שיח גם עם אנשים מתחומי הספרות והפילוסופיה, הדנים בחוויה האנושית בכלל, ובכוחות הארוס והתנטוס בפרט, מזוויות הסתכלות נוספות לזו שלנו.
כמו כן, אנחנו שמחים גם השנה להוסיף להרצאות הרחבות והפתוחות, מפגש במסגרת "במה לחברים", אינטימי בהיקפו (מיועד לחברי האגודה בלבד), שיוקדש להצגה קצרה של פרי עבודתה ומחשבותיה של אחת מחברי האגודה, ובעקבות זאת לדיון ולהאזנה בין המשתתפים. במפגש זה יוזמנו המשתתפים גם ליצור קבוצת עמיתים המשכית שתתמקד בנושא המפגש. לאור לקחי השנים האחרונות שהפקנו בועד האגודה, יודגש הן בהרצאות המליאה והן בערבי ה"במה לחברים" הפן הקליני של הרעיונות המוצגים.
אין לנו ספק שהשנה תהיה מרתקת, ואנחנו מצפים בשמחה להרשמתכם המוקדמת.
בברכה,
דר' שי שלקס, בשם ועד האגודה.

פרטים נוספים וטופס הרשמה:
http://www.hebpsy.net/t...I7sltDJa.doc


להלן מועדי הרצאות – ערבי חמישי - המתוכננות לשנת העבודה 2008-2007
הרצאות מליאה:
* 25.10.07 - דר' זהבה כספי: "הילד, הבזות והמוות בדרמה של חנוך לוין"
הילד אצל לוין אינו רק מושג התפתחותי הקשור אל תקופת ראשית החיים של האדם, אלא ישות שחיה בפנימיותו כל חייו עד מותו. לוין תופש את הילדי כגילום ממוקד של אנרגיה מועצמת, של דחפי קיום שבראשית החיים טרם הושמו להם גבולות וסייגים. אך בה בעת, טבוע בו גם הדחף אל האחרית, אל המוות החרוט בבשר החי מבראשית, כי מה שנולד - אחד דינו למות. בתוך הילד מבצבצים מלכתחילה עקבותיה של מהות מופשטת המעורטלת מקליפתה הדיבורית והחומרית, שאין לה דמות הגוף, ושעליה גם "לא ניתן לומר דבר", כפי שאומרים הזקן והזקנה במחזה אשכבה על מותם. עקבות הקשר הפנימי שבין הילדי לבין המוות, מתגלים רק מתוך השתקפותו ברגש האימה, שגם הוא מתגלה רק דרך הדהודיו בתגובות הלא מילוליות והלא חומריות: הפרפור וההנהון, הרטט ותנועת הראש, שהם עקבותיו הסמיוטיים של ה"ממשי" (ה- real) הבלתי נגיש. אפילו המגע הארוטי, המפגש עם האישה, הוא רק הפרה רגעית וקצרת מועד של השכחת "הבלי-מה" כלשונו של ביאליק במאמר "גילוי וכיסוי בלשון". בהרצאה אציג את האופנים בהם חותר לוין במחזותיו אל הוויה ארכיאולוגית קדומה זו של אנרגית חיים טהורה, שמולה עומדת השאיפה אל הדוממות, אל אי-היות. כתולדה מקירוב הראשית והאחרית, עובר רצף החיים אצל לוין מהלך רדוקציוני, ועיקרו מצבי היבלעות והיפלטות, מעבר מחורא אל חורא.
ד"ר זהבה כספי היא מרצה בכירה במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן-גוריון ועורכת כתב העת לחקר התרבות והספרות היהודית והישראלית "מכאן". ספרה "היושבים בחושך: יצירתו הדרמטית של חנוך לוין - סובייקט, מחבר, צופים" יצא בהוצאת "כתר" ומכון "הקשרים" באוניברסיטת בן-גוריון ב-2005.


* 29.11.07 – גב' דבורה פלורסהיים: "חיים בים המוות"
לגלות סימני חיים ב"ים המוות", במקום הנמוך בעולם, זו משימה טיפולית ואתית ממדרגה ראשונה. בעיני זוהי התקווה. ההכרה העכשווית במימד האונטולוגי של החוויה, במימדים טרנסנדנטליים ואסטטיים כמרכיבים בלתי נפרדים מהחוויה הטיפולית, מאפשרת לדעתי לשוב אל מושג התקווה שהורחק יחסית ממרכז הדיון הפסיכואנליטי. ייתכן שהחיפוש אחר התקווה צריך להתמקד במיקרו, ברגעים אסטטיים, בתנועה עדינה מחושך לאור, בסימנים אנומליים שאולי מעידים על חיים. לא פעם, תנאי הכרחי לחיפוש שכזה הוא היכולת של המטפל לגייס את תשוקת החיים שלו ואת אמונתו, כדי להחזיק את התקווה למטופל מול כוחות השאול.
בהרצאה אדגים את הרעיונות התיאורטיים בדוגמאות מן הקליניקה ומן האמנות.
גב' דבורה פלורסהיים היא פסיכולוגית קלינית מדריכה, פסיכותרפיסטית פסיכואנליטית, מרצה ומדריכה בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת ת"א.

* 27.12.07 - דר' גבי מן: "הדיאלוג הטיפולי: בין הכנעות, התמסרות והתמוססות".
הדיאלוג הטיפולי הינו כר נרחב לגילוי הצופנים הפרטיים ביותר של חויות העצמי. המטופל בא בתקווה להיות נאהב ע"י המטפל, ואולם בתוך תהליך התהוות הגומלין בינו לבין המטפל מתגלות פנים שונות, בלתי צפויות לאהבה זו. מושגיו של עמנואל גנט, הכנעות(Submission) והתמסרות (Surrender) , ישמשו כבסיס לדיון בהתחוללות מצבים אלה בקליניקה ומשמעותם התיאורטית. ההבנה התיאורטית תתייחס הן למרכיבים חזרתיים והן לאפשרות להתמירם באמצעות עמדה נפשית מתמוססת של המטפל אשר עושה לריפוי חוויות העצמי של המטופל.
ד"ר גבי מן היא פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית מנחה, מורה ומדריכה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמנינו, בתוכניות לפסיכותרפיה ופסיכולוגיית העצמי בביה"ס לרפואה באוניברסיטת תל אביב, ובתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת בר אילן.

* 31.01.08 - דר' הנרי שור: "חיים ומוות בקרב ניצולי השואה – סוג אחר של תנטוס?"
ההרצאה תעסוק בהשפעתה של השואה על התיאוריה הפסיכואנליטית. אתייחס לשואה כ"לסוג חדש של טראומה", המחייב תזוזה פרדיגמאטית בהבנתנו הן את השואה והן את מושג הטראומה עצמו. אדון ביחסים שבין מושג הטראומה למושגים פסיכואנליטיים מרכזיים אחרים כגון ארוס ותנטוס, ב"זמן שאינו ניתן להמשגה בחדשים ושנים" (אידה פינק), וב"יום שאחרי" - החיים שלאחר ההישרדות. אשווה את המושג הפסיכואנליטי הקלאסי של טראומה, כפי שפותח על ידי פרויד בסוף המאה ה-19 (ב"מחקרים בהיסטריה") כולל גלגוליו במאה ה-20, עם טראומת השואה. אעסוק בהשלכות של כל הנ"ל על חשיבתנו אודות המפגש עם ניצולי השואה וטראומות אחרות, והטיפול בהם.
דר' הנרי שור הוא פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי, מנהל המרפאה בביה"ח ע"ש י. אברבנאל, מורה ומדריך בתכנית לפסיכותרפיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

* 28.02.08 - דר' עפרה אשל: "מעבר לכל דמיון" או עד כלות:
תנטוס, גורל ומוות, מול ארוס, חמלה וחיים.
הסרט בו אפתח, "מעבר לכל דמיון" (Stranger than Fiction, 2006) מתאר מפקח מס אפרורי ובודד, שבוקר אחד מתחיל לשמוע קול אשה המתעד בדייקנות את שיגרת חייו ומספר על מותו המתקרב. כדי להימלט מגזירת הגורל הסוגר עליו (מתברר בהמשך כי הפך לגיבור ספרה האחרון של סופרת "מתה" הסובלת ממחסום כתיבה ומחפשת דרך להרוג את הגיבור שלה ולסיים את הספר), הוא נעזר בהצעותיו של פרופסור לספרות להפוך את חייו מטרגדיה (הנגמרת במוות) לקומדיה (המסתיימת באהבה). אך אף שהוא מצליח למצוא אהבה, כדי להינצל מלפיתת המוות עדיין נדרשת הפצעה של חמלה בתוך גורליות שליטת המוות.
בהרצאה אתייחס למשמעותם בטיפול הפסיכואנליטי (על פי מסעוד חאן ובולאס) של המושגים "גורל" - fate ו- fated man מול "יעוד" - destiny, ז.א. למאבק בטיפול כדי לעבור מן האדם הלכוד בהיסטוריית חייו (fated man) אל ה- destiny שהוא אפשרות האדם להגשים את פוטנציאל חייו ועצמיותו, אשר נעשה דרך "השימוש באובייקט" במובן הויניקוטיאני, כלומר - דרך יכולתו ההכרחית של המטפל לשרוד את הרסנותו של המטופל ועולמו. ובעיקר אדון במשמעות התהוות חמלה (compassion: מלטינית com=with, pati=to suffer –to suffer with ) בחיבור העמוק של מטפל-מטופל. אתבסס על המחשה קלינית מתוך אנליזה של אדם הלכוד עד כלות במוות נפשי (ואולי גם פיזי).
ד"ר עפרה אשל היא פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית מנחה, מדריכה ומורה במכון הישראלי לפסיכואנליזה; היא ממקימי ומורי "הידברות" – תוכנית לפסיכותרפיסטים מתקדמים בגישה פסיכואנליטית במכון הישראלי לפסיכואנליזה; מלמדת בתוכנית לפסיכותרפיה בביה"ס לרפואה באוניברסיטת תל-אביב; עורכת מדור ביקורת ספרים ב"שיחות" – כתב-עת ישראלי לפסיכותרפיה.

שימו לב בבקשה: בגלל הקרנת הסרט הרצאה זו תתקיים בין השעה 20.00 ל- 22.30.

* 27.03.08 - דר' שי פרוגל: "החזרה לארוס"
"ארוס, יצר בלתי מנוצח/יצר שמכלה כל קניין/מפניך לא יחמוק שום אל/ או אדם בן-חלוף/ וזה שנתפס דעתו נטרפת." (מתוך: אנטיגונה).
הדיאלוג "המשתה" של אפלטון נחשב עד היום ליצירה פילוסופית מרכזית בחשיבותה. בדיאלוג זה דנים המשתתפים בטבעו של ארוס ובעוצמתו ומלמדים על המקום המיוחד שהוא תופס בחשיבה היוונית. ידוע במיוחד מדיאלוג זה הנאום של סוקרטס ביחס לארוס, שנמסר כנאום ששמע מפי דיוטימה המסתורית. חזרתה של החשיבה המודרנית החילונית בכלל והחשיבה הפסיכואנליטית בפרט למיתוסים היווניים, יוצרת נקודת חיבור מעניינת בין הפילוסופיה היוונית לפסיכולוגיה המודרנית. בהרצאה אבקש להציג את הנאום של סוקרטס מתוך "המשתה" ולהשאיר לדיון את שאלת הרלוונטיות של דבריו לדיון הפסיכואנליטי בן-זמננו בארוס (ותנטוס).
דר' שי שפרוגל הוא מרצה בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב.

* 17.04.08 – גב' סוסנה הולר: "האם השינוי אפשרי?"
השאלה האם ניתן או בלתי ניתן לגעת באמצעות המילים בגרעין הקשה של החולי מעסיקה את הפסיכואנליזה מזה שנים. שאלה זו מובילה אותנו לקושיות לוגיות מכריעות.
בהקשר של טיפול מסוים עלתה בי השאלה על אודות הדיכאון והמוות: האם הדיכאון מעורר כמיהה למוות או שמא המחשבה על המוות היא זו המביאה שוב ושוב את הדיכאון? מדוע ילדה בת 9 רואה במעשה כה קיצוני כמו לקפוץ מהחלון מזור למצוקתה?
האנליזה מציבה בפנינו פרדוקס: האנליזנט מתנחם בפנטזיות שמהוות סיפוק רגעי מהיר. אך בו בזמן פנטזיות אלה מהוות מעין משקולת המקבעת אותו בחיים בלתי מספקים ולעיתים אף בלתי נסבלים. עם זאת, האנליזנט אוהב את הפנטזיה שלו ומזדהה איתה כפי שהוא אוהב את הוויתו. לכן לא בנקל ישתף את האנליטיקאי במה שמעסיק אותו בהזיותיו.
בהרצאתי זו על ארוס ותנטוס אנסה להראות את הפנים הכפולים של סיפוק הדחף: החיים, שאין בהם טעם ללא התענגות וההתענגות שמבקשת את קצם של החיים.
גב' סוסנה הולר היא פסיכולוגית קלינית בכירה. חברה בארגון העולמי לפסיכואנליזה. מרצה במרכז ז'אק לאקאן, מדריכה בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב.

* 29.05.08 – מר עמי פרגו גופר: "מעבר לחרדה לא להיות, קימת החרדה להיות:
התנטוס, הארוס והברית הטיפולית"
דחף התנטוס הוא לתקוף את ה"יש" ולהפכו ל"אין", דחף הארוס הוא לחיבור ומגע על מנת ללדת את ה"יש". "להיות או לא להיות" זו שאלה מרכזית בטיפול, המקבלת ביטוי עצמתי
בתהליך בנית הברית הטיפולית. העובדה שלעיתים קרובות בתחילת טיפול מופיעות תחושות של דחייה ותוקפנות שקשה להשתחרר מהן, ולאחר מכן מופיעות תחושות של קבלה ומגע שקשה להחזיק בהן, מצביעה, להשקפתי, על דיאלקטיקה בין שני סוגים של איום נפשי: חרדת התנטוס ("לא להיות") הנחוות כאיום קיומי (סכנת כאב המחיקה) מחד, חרדת הארוס ("להיות") הנחוות כאיום זהותי (סכנת הנאה ממגע) מאידך. בתהליך טיפולי מוצלח ישנה חשיבות רבה ליכולת של המטופל (ולא פחות של המטפל) לאבחנה והתמודדות עם שני סוגי האיום הנפשי (ה"אין" וה"יש") ומשמעותם בשאלת המטופל (והמטפל) האם הקשר הטיפולי במהותו הוא קשר אשלייתי או ממשי.
בהרצאה תשולבנה דוגמאות להמחשה של שפת ההבנה ושפת ההתערבות הנובעות מהשקפה זו.
מר עמי פרגו גופר הוא פסיכולוג קליני מדריך, מורה ומדריך בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב, בביה"ס לעו"ס באוניברסיטת תל אביב, ובתכנית להכשרת מנחי קבוצות שם.

* 26.06.08 – ד"ר מאיר שטיינבוק: "על מוות נפשי ונוכחות טיפולית"
ההרצאה תעסוק באנשים שסובלים מתחושות של מוות נפשי “psychic deadness”)) והאופן שאנו פוגשים אותם בקליניקה. אנסה לתאר את השפעת המצב הזה על המטפל ועל הסיטואציה הטיפולית. אדבר על 'חורים' בנפש שקשורים לנוכחות אינטנסיבית מאד של היעדר, היעדרותו הנפשית של האובייקט המטפל, שממיתה ומרוקנת את העצמי מחיותו. בטיפול במקרים האלה מוטלת לדעתי על המטפל אחריות כבדה מאוד להיות באופן אקטיבי הכוח המתנגד לקריסה, לוויתור ולהיעלמות. יוזכרו כותבים כאייגן, בולאס, אנדרי גרין, באלינט, אלוורז ווויניקוט.
ד"ר מאיר שטיינבוק הוא פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי.

"במה לחברים":
* 8.11.07 – גב' יונית שולמן: "ממים עומדים" לזרימה מחודשת - מקיבעון לשינוי בטיפול"
מצבים של תקיעות קיצונית בטיפול מנוגדים לתקווה שבבסיס התהליך טיפולי. כאשר הזרימה הטבעית של החיים וההתפתחות נעצרת, החוויה הקאונטרטרנספרנציאלית דומה לזו של שקיעה בבוץ טובעני. ניסיונות להיחלץ- לחשוב, לפרש, להיות- אינם צולחים. במצבים אלו החוויה היא שנותרנו לבדנו מול מטופל שאיבד את הדחף הטבעי לגדול ולהשתנות, נלחמים לבדנו על חיים, התפתחות ושינוי.
אצל חלק מהמטופלים במצבים של תקיעות קיצונית, מתגלה במהלך הטיפול מערכת נוקשה וסבוכה של פנטזיות, יחסי אובייקט ומנגנוני הגנה ("מקלט נפשי" סטיינר). מערכת זו מיגנה מפני חוויה של כאב נפשי אך במחיר כבד של חסימה כמעט מוחלטת של אפשרות לשינוי, התפתחות וצמיחה. דוגמה קיצונית לעבודה במצבים אלו היא הטיפול באנשים עם הפרעות ראשוניות, המצויים במה שמכונה "הספקטרום האוטיסטי". במפגש הנוכחי ננסה, באמצעות הצגת חומר קליני ודיון חווייתי ותיאורטי בחומר שיועלה ע"י המשתתפים, לגעת, לחשוב ולהעמיק את ההבנה של התמודדות ייחודית זו.
התקשורת בין עמיתים היא גורם משמעותי ביותר בתחזוקה המתמשכת של החיות, היצירתיות והחשיבה שלנו כמטפלים במצבים קיצוניים אלו. במסגרת המפגש תינתן אפשרות למעוניינים להצטרף לפורום של מטפלים באנשים עם הפרעות ראשוניות, המתגבש במסגרת האגודה. פורום זה מיועד להתייעצות, הדרכה הדדית ולמידה תיאורטית בנושא.
גב' יונית שולמן היא פסיכולוגית קלינית. מטפלת בילדים, נוער ומבוגרים. מרבה לטפל בילדים ונערים עם הפרעות תקשורת. מדריכת צוותים פרא - רפואיים וחינוכיים בגני PDD.

אנא שימו לב: לנרשמים להרצאות במהלך שנת 2008 המעוניינים לשמור על תעריף חבר – יש לצרף את דמי החברות לשנת תשס"ח, בסך 315 ש"ח כתנאי להרשמה מראש. את דמי החבר ניתן לשלם בהמחאה דחויה עד לתאריך 1.11.07.





*ההרצאות תתקיימנה בערבי ימי חמישי בין השעות 20:30-22:00 *
** במרכז לישראל היפה בשד' רוקח בת"א**
*** מספר המקומות מוגבל ***
שתייה חמה וקרה תוגש בין השעות 20:00-20:30. אין הפסקה במהלך ההרצאה. אנא דייקו.
שימו לב בבקשה: הרצאתה של דר' אשל תכלול הקרנה של סרט באורך מלא, אי לכך שעות ההרצאה הזו תהיינה 20.00-22.30.
עלות כל אחד מהערבים הנ"ל הוא:
לחבר אגודה - 45 ש"ח להרצאה (ההרצאה של דר' אשל תכלול הקרנת סרט ועלותה תהיה 55 ₪) ; אחרים – 70 ש"ח להרצאה (80 ₪ להרצאתה של דר' אשל)
**** למשלמים מראש ל- 8 מפגשים לפחות תינתן הנחה של 10% ****
במקרה של ביטול, לא נוכל להחזיר את דמי ההשתתפות.




האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית
ת.ד. 1978 רמת השרון 47119 טלפקס : 03-5492793
כתובת אי-מייל: bezeqint.net@IAPP
אתר האגודה: http://iapp.org.il
אוגוסט 2007

פרטים נוספים וטופס הרשמה:
http://www.hebpsy.net/t...I7sltDJa.doc