לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
‏סיכום עבודת צוות בדיקת נוסחת הקצאת מלגות ההתמחות בפסיכולוגיה, דצמבר 2011

‏סיכום עבודת צוות בדיקת נוסחת הקצאת מלגות ההתמחות בפסיכולוגיה, דצמבר 2011

מועצת הפסיכולוגים | 3/1/2012 | הרשמו כמנויים

זה עתה התפרסם סיכום של עבודת צוות שבדק את נוסחת הקצאת מלגות ההתמחות. העבודה נמשכה שמונה חודשים והסיכום אושר על-ידי מנכ"ל משרד הבריאות. הסיכום פתוח לציבור ותמצאו אותו בקישורית הבאה:

http://www.health.gov.i.../mlg2011.pdf

שימו לב שקישורית זו היא הסנונית הראשונה באתר החדש של מועצת הפסיכולוגים שעלה היום לחלל האינטרנטי כחלק מהמחוייבות שקיבלנו על עצמנו לשתף את קהילת הפסיכולוגים ולפעול בשקיפות. בדף הפותח של האתר שלנו תמצאו תיאור קצר של המועצה וסעיפים רלבנטים מתוך חוק הפסיכולוגים שמגדיר את הרכב ותפקידי המועצה: http://www.health.gov.i...default.aspx

אסכם בקצרה את נושא הקמת הצוות ודרכי עבודתו לצד הנקודות המהותיות שטופלו בוועדה:

לפני שנה הקים מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, צוות שימליץ לו על נוסחת הקצאה חדשה למלגות ההתמחות בפסיכולוגיה. הצוות הוקם בעקבות פניה יו"ר ועדי הסטודנטים והמתמחים לפסיכולוגיה רפואית ושיקומית למנכ"ל שהתווספה לפניות נוספות שהגיעו אליו. הועלתה טענה ביחס להיעדר השקיפות של נוסחת ההקצאה לצד טענה שנוסחה זו אינה משקפת בצורה הוגנת את ההתפתחויות שהתרחשו בשנים האחרונות בענף הפסיכולוגיה. בנוסף, סקר מתמחים שנעשה על-ידי ועד המתמחים הקליניים הביא את הוועד למסקנה שחשוב להעלות את רמת השקיפות והפיקוח החיצוני על מקומות ההתמחות, כאשר אחת הטענות המרכזיות התמקדה בתהליך הקבלה להתמחות. המנכ"ל התבקש להיכנס לעובי הקורה ולפסוק בנושא.

היוזמה של וועדי הסטודנטים והמתמחים היא תקדים חשוב. זו הזדמנות טובה לבטא הערכה לקבוצה הצעירה שמייצגת את עתיד הענף שלנו. התארגנתם היטב כדי שהקול שלכם ישמע בדרג הגבוה ביותר, השמעתם את קולכם בדרך נחושה ויחד עם זאת מכבדת, והייתם טריגר שהצית מהלך חשוב שישפיע על הדורות הבאים.

זו גם הזדמנות לבטא הערכה לפרופ' גמזו, מנכ"ל המשרד, אשר בהחלטתו יצר תקדים חשוב של טיפול בעדכון נוסחת ההקצאה ונושאים אחרים הקשורים למלגות באמצעות ועדה המורכבת מעובדי משרד הבריאות ואנשי ציבור. תקדים אשר מקדם את הדיון בנושאים החשובים לקהילת הפסיכולוגים בדרך המאופיינת במנהל תקין, שקיפות והוגנות.


- פרסומת -

חברי הצוות: מר דב פסט, סמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש במשרד הבריאות, מר עמית בן צור, יועץ בכיר למנכ"ל לענייני מדיניות בריאות במשרד הבריאות, גב' ימימה גולדברג, פסיכולוגית ארצית ראשית במשרד הבריאות וממונה על רישוי פסיכולוגים, גב' איריס פרחי, מנהלת ענף מועצת הפסיכולוגים במשרד הבריאות, ד"ר יוכי בן נון, יו"ר הסתדרות הפסיכולוגים ופרופ' יואל אליצור, יו"ר מועצת הפסיכולוגים.

חשוב להבהיר שהצוות התבקש להתמקד בנושא זה ולא לעסוק בבעיות אחרות הקשורות להתמחות בפסיכולוגיה, כמו תנאי העסקת המתמחים, הצורך בתוספת מלגות והמחסור בתקנים של פסיכולוגים במערכת הציבורית.

מאז הקמתו, נפגש הצוות שמונה פעמים ואסף באופן מסודר חומר מגורמים שונים כדי להגדיר את נקודות הקושי ולגבש את ההמלצות. הגורמים שהצוות היה בקשר איתם כללו את יו"רי הועדות המקצועיות במועצת הפסיכולוגים ויו"ר ועדי המתמחים בפסיכולוגיה. נערך מיפוי של התקנים הקיימים במערכת הציבורית, תהליך בחירת המתמחים ע"י המוסדות, ניתוח הקצאת המלגות לתחומים השונים בחמש השנים האחרונות, מספר בוגרי המגמות השונות באקדמיה ומספר מקבלי תואר מומחה בתחומים השונים בשנת 2010. פירוט נוסף של עבודת הצוות מופיע בסיכום.

ההשקעה הרבה והליך העבודה המסודר בנושא כה חשוב לקהילת הפסיכולוגים הם לכשעצמם הישג. מעבר לכך, הסיכום משקף התקדמות בתחומים הבאים:

1. עדכון המפתח של חלוקת המלגות בהתאם להתפתחויות שהתרחשו בעשור האחרון בשדה הפסיכולוגיה (במוסדות ההתמחות ובאקדמיה), לשינויים באוכלוסיה ולצרכים של המערכת הציבורית.

2. שקיפות ציבורית: פרסום מפתח החלוקה בין תחומי ההתמחות השונים, מפתח שמוצג ומוסבר בדו"ח פתוח לציבור.

3. חלוקת המלגות למתמחים ובמקביל הקצאה גדולה יותר של מכסות מלגאים למוסדות (110%): המטרה היא לעודד תחרות בין המוסדות בתהליך קבלת המתמחים בלי לפגוע ביכולתם של המוסדות לתכנן את העסקת סגל ההדרכה וקליטת המתמחים.

4. הגדרת נוהל לבחירת מתמחים בכל מוסד באמצעות ועדת מכרזים פנימית כדי לוודא שמתקיים הליך המבטיח פיקוח ובקרה על תהליך הבחירה.

5. הקצאת המלגות למתמחים בתוך כל התמחות בהתאם לקריטריונים ברורים ושקופים ובהליך שמאשש את האוטונומיה של הוועדות: ההקצאה תיקבע על-ידי כל ועדה מקצועית לאחר שתעיין בחוות דעתה של הפסיכולוגית הארצית.

6. יצירת תמריץ למוסדות להשגת תקציב matching במטרה להעלות את מספר המלגות הקיימות.

כאמור, סיכום זה אינו מתמודד עם בעיות עמוקות נוספות שקיימות במערכת הציבורית ובתהליך ההתמחות, כך שיש צורך להמשיך לפעול כדי להגדיל את תקציב המלגות, להוסיף תקנים בשירות הציבורי ועוד. אפשר לפעול בצורות מגוונות. טוב שאפשר לקדם נושאים חשובים בתהליכים פנימיים בשיתוף פעולה טוב עם בעלי תפקיד מכהנים. וטוב גם שיש אפשרות להשפיע כפי שראינו בקיץ האחרון באמצעות מחאה ופעילות חברתית.

השינוי שמוצג בסיכום עבודת הצוות בנושא נוסחת הקצאת מלגות ההתמחות מדגים כיצד ניתן לפעול בשיתוף פעולה בין גורמים שונים בתוך הענף שלנו. שיתוף פעולה שהוביל לתרומה בעלת ערך לענף הפסיכולוגיה בכל הנוגע לניסוח נהלים כתובים שמקדמים מנהל תקין, הוגן ושקוף בטיפול במלגות ההתמחות. תקוותי שנצליח להמשיך ליצור הליכים נוספים של שיתוף פעולה שיקדמו את ענף הפסיכולוגיה, יוסיפו לאווירה הטובה בין עמיתים, ויתרמו לשירות שאנו מעניקים לציבור.

בברכה,

פרופ' יואל אליצור

יו"ר מועצת הפסיכולוגים


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תחנות בריאות הנפש, שירותים פסיכולוגיים, אנשי מקצוע, מלגות להתמחות בפסיכולוגיה
שי שופטי
שי שופטי
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
רונית סיסו
רונית סיסו
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
יעל הלוי
יעל הלוי
מטפלת בהבעה ויצירה
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
ד"ר אינס צור
ד"ר אינס צור
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
אלי הירש
אלי הירש
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
אביחיל צוריאל
אביחיל צוריאל
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של מועצת הפסיכולוגים

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

שרון זיו ביימןשרון זיו ביימן8/1/2012

ברכו לפרסום הדוח. הדוח ראוי להערכה וברכות, הן מבחינת תכניו והן מבחינת פורמט העבודה המקיף, הממוקד והמאופין בשקיפות. מעודד

רן שורררן שורר5/1/2012

מקצועי, ראוי, ומאוזן. מברך על העבודה המקצועית- שנעזרה בתחשיבים מדוייקים להבנת המצב וכן השאירה גם דרגות חופש רצויות.
מברך על העבודה הראויה- של אנשי המקצוע השונים שיכלו להדיע למסקנות יחדיו.
וכן על האיזון בין תהליכים שונים המתרחשים בעולם הפסיכולוגי העדכני- בועיקר שיש יכולת לעדכן ולאזן כל שנתיים במידת הצורך.
תבורכו

אורן סגלאורן סגל4/1/2012

ישר כוח על העבודה האמיצה והכנה של הועדה. הניסיון לאזן בין האינטרסים השונים של תחומי הטיפול הפסיכולוגיים, ביניהם צרכי המטופלים וצרכי המטפלים לעתיד הנדרשים להכשרה, הוא ניסיון לא פשוט. כל שכן, יצירת שינוי בתוך מאזן קיים ונוקשה דורשת רגישות רבה לצדדים אשר עלולים לחוש פגיעה בעקבות שינוי. נראה שעבודת הועדה אכן נעשתה באופן נחוש, אך רגיש, כדי לשנות את הפערים הקיימים ולעודד שינוי שאינו מתוך מקום של פגיעה בתחום כזה או אחר, אלא מתוך רצון לעודד שוויון וקולגיאליות. כמו כן, ברוח השינוי הכללי של השנה+ האחרונות, נראה שהנוסחה הקיימת מכילה בתוכה מנגנונים אשר אמורים למנוע או לפחות לצמצם קיבעון חוזר ומאפשרים גמישות לשינויים ולהתפתחויות אשר התרחשו ואשר ימשיכו להתרחש בתחומי הפסיכולוגיה. אני אישית מודה לכל נציגי הועדה על עבודתכם החשובה