לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
סיום וסיכום - הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית

סיום וסיכום - הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית

יובל בלינקי | 24/5/2017 | הרשמו כמנויים

לכבוד

הפסיכולוגים הראשיים והאחראיים על ההתמחות במוסדות המוכרים להתמחות בפסיכולוגיה קלינית

 

שלום רב,

בימים אלה מסיימת הועדה המקצועית הקלינית את עבודתה. הועדה החלה את פעילותה על רקע מאבק ממושך בין האקדמיה לשדה ובתוך השדה עצמו על צביונה של הפסיכולוגיה הקלינית.

חברי הועדה הביאו עמם מגוון השקפות מקצועיות לגבי אופי ההכשרה הקלינית הראויה ומתחילת דרכה גיבשה הועדה יעדים ומטרות בהקשר זה והובילה תהליך של שינוי. בהתייחסויותיה וקביעותיה לגבי ההכשרה, הערכת מתמחים ובקרה על מקומות התמחות, כמו גם לגבי הערכת תכניות לימודים בחו"ל ועוד, בקשה הועדה לשמור על הרמה והאיכות המקצועית בלימודים באקדמיה ובהכשרה בהתמחות. במהלך עבודתה עשתה הועדה את המירב להיות קשובה לקולות השונים שעלו מהשדה ומהאקדמיה. חברי הועדה ראו חשיבות רבה בחיפוש אחר נקודות איזון בין עבר להווה, בין התעדכנות ופתיחות לשמירה על איכות מקצועית, בהתייחס לצרכי העידן הנוכחי ולנעשה בתחום במקומות נוספים בעולם.

ההנחיות שקבעה הועדה במהלך עבודתה במגוון התחומים בהם עסקה משליכות כבר היום על התחום המקצועי דרך הכשרת מדריכים, הכשרת המתמחים ועל המטופלים שמגיעים אליהם לטיפול. כל אחד מתחומי העיסוק של הועדה נגע בעקיפין וישירות בשיפור איכות ההכשרה בטיפול ובאבחון והערכה.

'מסמך הליבה' שפורסם זה מכבר הדגיש עקרונות שהנחו את הועדה המקצועית בדיוניה: תפקיד הפסיכולוג הקליני המטפל והמאבחן דורש איכויות שהן מעבר לטכניקה וגישה אחת. בהכשרת המתמחה נדרש בסיס תיאורטי ומעשי רחב שיאפשר מענה מיטבי לצרכי הפרט והקהילה, לעבודת צוות רב מקצועי ולעבודה עצמאית בטיפול ובאבחון. היכולת לשאת מתח דיאלקטי בין דעות שונות וגישות שונות הינה חלק מהותי מהמקצוע. מטפלים נדרשים להיות נאמנים לעצמם ובה בעת לשמור על גמישות מחשבתית, פלורליזם והטרוגניות.


- פרסומת -

הועדה היוצאת מפקידה בידיכם נייר עמדה (המצורף לאיגרת זו) שמרכז את עמדתה בנושא "הערכת מתמחים, תהליך ומוסד ההתמחות ומבחן סיום ההתמחות". מדובר במצע ומסגרת בסיסית המובאים לשם קבלת משוב, המשך חשיבה ופיתוח.

כאמור, נייר העמדה משמש כתשתית להתייחסויות מהשדה והאקדמיה. נבקשכם להעביר אלינו את התייחסויותיכם לנייר העמדה כדי שהועדה המקצועית הנכנסת תוכל להמשיך לקדם נושא משמעותי זה.

בהקשר זה, אני תקווה שחברי הועדה החדשה יתקבלו בפתיחות שתתרום לדו שיח ענייני, ויותר מכך, תאפשר להקשיב, להתדיין, לגשר ולייצג את השאיפה של כולנו - לשמור על אחידות ואיכות ההכשרה וייחודו של המקצוע.

בשם חברי לוועדה המקצועית אני מודה לכל עובדות משרד מועצת הפסיכולוגים על עבודתן המסורה והעקבית שאפשרה להוציא את החלטות הועדה מהכוח אל הפועל. כמו-כן, תודות להנהלת משרד הבריאות על האמון והתמיכה שנתנו לועדה במהלך השנים.

 

ולסיום, בנימה אישית. עבורי העשייה בועדה הייתה מרתקת, מורכבת, מלאת אתגר וסיפוק. אני רוצה להודות לחבריי בועדה המקצועית על הירתמותם לעשייה, על התלהבותם ומרצם, על היצירתיות והגמישות, על המקצועיות וההעמקה ויותר מכך על הצניעות שבעשייתם.

לבסוף, תודה לכל אלה שתמכו, ייעצו, התווכחו ונתנו משוב במגוון הנושאים בהן עסקה הועדה ובכך תרמו להמשך עיצוב דמותה של הפסיכולוגיה הקלינית.

 

בברכת שלום,

ד"ר שמעון קורניצר, יו"ר (היוצא)

הועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית

 

העתקים:

  • כבוד שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן
  • מר משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות
  • ד"ר ורד עזרא, ראש מינהל רפואה
  • גב' ימימה גולדברג, פסיכולוגית ארצית וממונה על רישוי פסיכולוגים
  • ראשי מגמות לפסיכולוגיה קלינית
  • ועד המתמחים

 

כ"ז בשבט, התשע"ז

23 פברואר 2017

22753517


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: התמחות, פסיכולוגיה קלינית
רונית סיסו
רונית סיסו
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
תמר גליק
תמר גליק
פסיכולוגית
שרון ושומרון
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר רן ליטמן
ד"ר רן ליטמן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עמר גורן
עמר גורן
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה, רמת גן והסביבה, נתניה והסביבה
אירינה ברינשטיין
אירינה ברינשטיין
פסיכולוגית
חיפה והכרמל

עוד בבלוג של יובל בלינקי

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

יואל אליצוריואל אליצור24/5/2017

הערכה ותודה. לשמעון ולחברי הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית,
עם סיום כהונתכם בתפקיד אני מודה לכם על העבודה המסורה שעשיתם בהתמדה רבה, ברגישות ובתבונה לאורך שנים. קיבלתם על עצמכם תפקיד ציבורי שנעשה ללא תמורה ודרש מכל אחד מכם, אנשי מקצוע בכירים ועסוקים, להעניק שעות רבות ואנרגיה נפשית רבה לקידום ענף הפסיכולוגיה. כפי שכתבתם במכתב הסיום, הוועדה החלה את פעילותה בתוך מאבק ממושך ועמוק שעסק שנושאים מרכזיים שהם במהות של הפסיכולוגיה הקלינית. מאחר ולא קיימת הפרדה מוחלטת בין ההתמחויות השונות בפסיכולוגיה, היו השלכות חשובות לנושאים שבקונפליקט גם על התמחויות אחרות והיחסים בין ההתמחויות. הנושאים שדנו בהם פלגו אותנו וככל שהקיטוב התעצם כך התקבע קונפליקט חריף שהחל הרבה לפני שנכנסתם לתפקיד ונמשך שנים רבות. הדיון לכשעצמו הוא טוב ומפרה, וטוב שימשיך ויתרום להעמקה בנושאים שעל הפרק, אך לקונפליקט המסלים היה מחיר כבד. בתקופה שבה פעלתם נוצרה הזדמנות לצאת לדרך חדשה שתוציא אותנו מהקיפאון ומאבק הכוח שפגע במעמד של ענף הפסיכולוגיה ובהישגיו יחסית למקצועות אחרים. אתם הייתם חלק מהדרך החדשה. לזכותכם, חיפשתם לתרום לשינוי תוך כדי הקשבה והתייחסות לכל צד. לאורך השנים, הוועדה הקלינית פעלה לקדם את הדיאלוג בתוכנו ולהגיע להחלטות מאוזנות ושקולות. החלטות שבטאו את הרצון להגיע לדרך אמצע שתכבד כל צד בלי לוותר על מה שנראה לכם כמהות. ההחלטות שקיבלתם בטאו את שיתוף הפעולה שהשגתם גם עם השדה וגם עם האקדמיה ויצרו סטנדרטים חשובים שתורמים וימשיכו לתרום להכשרה של אנשי המקצוע של העתיד, הן במסגרת הלימודים האקדמיים והן במסגרת ההתמחות.
עבדנו יחד בשיתוף פעולה מלא במשך הקדנציה הראשונה שלכם כאשר הייתי בתפקיד יו"ר המועצה. למדתי להעריך כל אחד מכם ואת תרומתו, תרומה שחלק גדול ממנה נשען על עבודה אפורה ודרשנית שנעשית מאחורי הקלעים. ביטאתי לאורך התקופה את הוקרתי לתרומתכם ולדרך השקולה והנבונה שבה פעלתם. עתה שאתם מסיימים את התפקיד אני רוצה לבטא שוב ובפומבי הערכה רבה ותודה גדולה. מגיעה לכם מנוחה ונאחל לכך שחברי הועדה החדשה לפסיכולוגיה קלינית ידעו להמשיך את המלאכה במידה לא פחותה של תבונה, רגישות, יכולת הקשבה והתייחסות, וכוח יצירתי להגיע לפתרונות שיבטאו את הפשרה הטובה ביותר שניתן להגיע אליה בתקופתכם.
בברכה חמה,
יואל


פרופ' יואל אליצור | פסיכולוג קליני, חינוכי ורפואי, מומחה-מדריך

ראש המגמה לפסיכולוגיה חינוכית וקלינית של הילד
ביה"ס לחינוך ע"ש שלמה (סימור) פוקס, האוניברסיטה העברית בירושלים
W +972.2.5881331 | F +972.25881311
yoel.elizur@mail.huji.ac.il