לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
לחיות עם סכיזופרניה

לחיות עם סכיזופרניה

שפיות זמנית | 4/12/2016 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

ברוב המחקרים בתחום בריאות הנפש אנשים עם הפרעות נפשיות שונות משמשים כמושא מחקרי – הקהילה המקצועית דנה במצבם, בתסמינים שהם מציגים, בהתערבויות שעשויות לסייע להם. העמדה המחקרית יוצרת מטבעה ריחוק שבו "דנים על" במקום "לשוחח עם". הטקסט נכתב בידי איש המקצוע לאיש המקצוע – מעל ראשו של הסובייקט, מושא המחקר.
מחקר חדש ומרענן שפורסם באוניברסיטת UCLA בקליפורניה בוחר לנקוט בעמדה שונה. המחקר מביא את קולם של חולי סכיזופרניה, וכותביו מייעדים אותו בראש ובראשונה לחולי סכיזופרניה אחרים. הלוקים בסכיזופרניה סובלים מסטיגמה חברתית חזקה ונתפסים כחולים אלימים ומסוכנים לחברה. אולם החוקרים מצביעים על כך שרוב המחקרים בתחום מתעסקים בחולים המאושפזים במחלקות סגורות או פתוחות, ומעט מאוד נכתב על חולים שמצליחים להשתקם.
המחקר בוחר להתמקד בחולי סכיזופרניה שחיים בקהילה, ומחזיקים בקריירה מקצועית, טכנית או ניהולית. כל החולים מציגים עדיין תסמינים פסיכוטיים ברמה מסוימת, וסובלים מהזיות ומדלוזיות. בבמה שניתנה להם מסבירים המתמודדים כיצד הם חיים עם המחלה. הם מזכירים בין השאר הימנעות מסיטואציות מלחיצות, שילוב של ספורט ותזונה בריאה ויצירת קשרים עם אנשים תומכים ולא ביקורתיים. כמו כן, המתמודדים מתארים אסטרטגיות קוגניטיביות המסייעות להם לבחון את תהליכי החשיבה הבעייתיים.
על אף שמדובר במחקר איכותני מצומצם בהיקפו, המאמר משקף תהליכים של התבוננות התייחסותית שבה הפרט הוא המומחה לעצמו, והסמכות משותפת לו ולאיש המקצוע. כשמדובר בהפרעות נפש "קשות" לתהליכים אלו לוקח זמן ממושך יותר לחלחל. אולם מדובר בתהליכים חשובים הן עבור החולים ובני משפחותיהם והן עבור השינוי בתפיסה החברתית של הפרעות נפש.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: סכיזופרניה
מיכל לוין
מיכל לוין
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה
אייל עשור
אייל עשור
פסיכיאטר/ית
אונליין (טיפול מרחוק)
שולמית לרנר
שולמית לרנר
עובדת סוציאלית
באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה
טובה ישראלוב
טובה ישראלוב
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
לאה שקלים
לאה שקלים
חברה ביה"ת
ירושלים וסביבותיה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

יקי סינגריקי סינגר4/12/2016

יש מספר מחקרים שנערכו בארץ,. שלום,
הגישה שבה אנשים המתמודדים עצמם משמעים את קולם או כחוקרים או כנבדקים (במחקר איכותני) נמצאת גם בארץ. ראו ד"ר מקס לכמן (דוקטורט על נושא החלמה של אנשים המתמודדים עם מחלות נפד קשות) וכן את מחקר התזה שלי (יעקב סינגר) שעוסק באנשים שעובדים בתחום בריאות הנפש ומתמודדים עם מחלות נפש ועוד, כמו כן יש מספר מחקרים שנערכים כיום שהחוקרים עצמם מתמודדים עם מחלת הנפש , רק לחפש