לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
לקויי למידה המתגייסים לצה"ל - למה לצפות בלשכת הגיוס?לקויי למידה המתגייסים לצה"ל - למה לצפות בלשכת הגיוס?

לקויי למידה המתגייסים לצה"ל

מאמרים | 1/11/2005 | 74,164

המאמר עוסק באוכלוסיית לקויי למידה בשלב לשכת הגיוס בצה"ל, שלבי המיון השונים הצפויים להם, מדיניות הצבא ביחס ללקויי למידה הן בקביעת נתונים אישיים והן בשיבוץ. כותבת המאמר... המשך

 

לקויי למידה המתגייסים לצה"ל

מאת ד"ר (סא"ל מיל') דבורה שני1

 

 

סוגיות, חששות וספקות לקראת הגיוס לצה"ל

לקוי הלמידה מוזמן, ככל מועמד לשירות בטחון, במהלך כתה י"א, ללשכת הגיוס. כאן מתחילות דילמות שונות הנפוצות בקרב לקויי הלמידה והוריהם. ניתן להבחין בין מספר תחומים המעסיקים אוכלוסיה זו לפני הגיוס לצה"ל וביניהם סוגיית הדווח על לקות הלמידה בלשכת הגיוס, חששות הקשורים בקשיים תפקודיים במהלך השירות הצבאי וספקות באשר לסיכויים להצליח כחייל לאחר התנסויות קודמות של כשלונות במערכת החינוך.

סוגיית הדווח על לקות הלמידה בלשכת הגיוס

ניתן לומר כי סוגיה זו היא בין המרכזיות שבסוגיות המעסיקות את המועמדים לשירות ואת הוריהם בטרם ההגעה ללשכת הגיוס. השאלות העולות בהקשר זה הינן - האם כדאי לדווח ולהצהיר בלשכת הגיוס על 'הבעיה', מה אוכל להרוויח מזה ומה אפסיד מזה, איך אוכל לקבל במבחנים בצבא אותן הקלות שקיבלתי במבחני הבגרות, האם אוכל לשרת בכל מקום אם הצבא ידע שאני לקוי למידה, האם המפקדים שלי בצבא ידעו שאני לקוי למידה ועוד.

חששות הקשורים בקשיים תפקודיים בצבא

דילמות נוספות העולות 'ערב' הגיוס קשורות באי וודאות לגבי קשיי תפקוד כחייל - האם לקות הלמידה תפריע לי לתפקד כראוי בצבא, מה יהיה אם לא אבין בדיוק את ההוראות שיינתנו לי, איך אוכל לעמוד בקצב הנדרש ומה יהיה אם יבקשו ממני לקרוא קטע בקול רם לפני כל החברים או לרשום משהו ואז לא אוכל להסתיר את הקשיים שלי, את הקריאה האיטית או את שגיאות הכתיב שלי.

ספקות באשר לסיכויי ההצלחה בצבא

סוג שלישי של דילמות והתלבטויות קשור בסיכוייו של לקוי הלמידה להצליח בצבא - האם ניתן בכלל להצליח בשירות כלקוי למידה, האם יש לקויי למידה שהצליחו להגיע להישגים משמעותיים ולהתקדם בסולם הדרגות, כיצד הצבא מתייחס ללקויי למידה והאם הוא מאפשר ללקויי הלמידה להתקדם ולהוכיח את עצמם ואת יכולתם.


- פרסומת -

 

המערכת המיונית בלשכת הגיוס

בטרם שניכנס לסוגיית הדיווח בלשכת הגיוס ביחס להפרעת לקות הלמידה, כדאי להבין תחילה את השלבים השונים שעובר כל מועמד לשירות בטחון בלשכת הגיוס.

בלשכת הגיוס נקבעים כל נתוני האיכות של המתגייס, החל מרמת ההשכלה שלו, רמת הכישורים השפתיים שלו והשליטה בשפה העברית, עבור דרך רמת האינטליגנציה שלו וכלה ברמת המוטיבציה ובמידת ההתאמה ליחידות ותפקידים שונים בצה"ל.

שלב אימות הנתונים

בשלב זה מאומתים כל פרטי הרקע של המועמד, נבדקים נתונים ביחס להשכלה הפורמלית שרכש ונבדקת מידת השליטה בעברית – קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא ודיבור. נתונים אלה משפיעים לאחר מכן על השיבוץ במקצוע או תפקיד בשירות הצבאי. לדוגמא, במקצוע הדורש רמה גבוהה של שליטה בשפה העברית לא ישובץ חייל שמתקשה קושי משמעותי בקריאה, שכן קושי זה לא יאפשר לו להגיע לביצוע מיטבי של המטלות במסגרת המקצוע.

שלב מבחני האינטליגנציה

בשלב זה המועמד נבחן במספר מבחני אינטליגנציה המוגבלים בזמן על גבי מחשב. חלק מהמבחנים הינם בתחום המילולי, חלק בתחום החשבוני וחלק בתחום הצורני.

תוצאות המבחנים משפיעים, כמובן, אף הם, על ההחלטה ביחס לשיבוץ בצבא. ישנם מקצועות אשר הכניסה אליהם מותנית בציונים גבוהים מאד במבחנים ובמקצועות אחרים לא קיימת התניה כזו.

שלב הראיון האישי

בשלב זה המועמד מתראיין בראיון אישי אצל מראיינת שהוכשרה לכך. הראיון נערך במתכונת של שיחה נעימה וקולחת והוא נועד כדי להכיר היבטים אישיים אצל המועמד במכלול תחומים – בית הספר, המשפחה, החברים, התחביבים, השאיפות ועוד.

השלבים השונים שתוארו לעיל מהווים חלק מן המערכת המיונית המופעלת בכל לשכת גיוס בארץ. הם מסייעים בידי הצבא לקבוע את מידת איכות המועמד ואת מידת התאמתו לאחד מיעדי השיבוץ. בסופו של דבר, בתום השלבים השונים, נקבע לכל מועמד ציון 'קב"א', זהו ציון איכות כללי המדרג את כלל המתגייסים מן הגבוה ועד הנמוך, מבחינת התאמתו ליעוד המרכזי של צה"ל.

 

לקוי הלמידה בלשכת הגיוס

לקוי למידה המזומן (דרך הדואר) ללשכת הגיוס, צריך להצטייד מבעוד מועד במסמך המעיד על כך שאובחן באופן פורמלי כלקוי למידה.

כל מועמד בלשכת הגיוס נשאל באופן ישיר, בשלב אימות הנתונים, האם הוא סובל מלקות למידה. זהו השלב בו על לקוי הלמידה להצהיר על הבעיה ממנה הוא סובל ולהציג את האבחון שברשותו.

מסמך האבחון שמציג לקוי הלמידה נבדק בקפידה בלשכת הגיוס על ידי גורמים שהוסמכו לכך. הבדיקה מתייחסת לקריטריונים שונים כמו- מיהו הגורם המאבחן ומהי הכשרתו לכך, באילו מבחנים השתמש המאבחן ובאילו נורמות וכדומה.

בנוסף, על סמך דו"ח האבחון מתקבלת החלטה בלשכת הגיוס האם המועמד זכאי להקלות במבחני האינטליגנציה ואילו סוגי הקלות.

ניתנות הקלות מסוגים שונים אשר נועדו לשמור על הוגנות כלפי לקוי הלמידה ולאפשר לו לבטא את הפוטנציאל שלו במלואו. בין ההקלות האפשריות ניתן למנות: הארכת זמן במבחנים, פטור מחלק מן המבחנים, הפסקות בין מבחנים ועוד.

יש לזכור כי קשיים בקריאה, כתיבה, הבנת הנקרא ודיבור – אם ישנם כאלה, יבואו לידי ביטוי בכל מקרה במבחני העברית שצוינו לעיל. כאן המטרה היא לבחון את מידת השליטה בשפה על היבטיה השונים ולחשוף קשיים בשפה אשר עלולים לפגוע בתפקוד במהלך השירות הצבאי.

 

הערוץ הקוגניטיבי והערוץ הרפואי בלשכת הגיוס

בלשכת הגיוס נקבעים לא רק נתוני האיכות והרמה האישית של כל מועמד לגיוס, אלא גם הפרופיל הרפואי שמיועד לשקף את מצבו הבריאותי של המועמד מכל הבחינות.

בערוץ הקוגניטיבי, כפי שתואר לעיל, המועמד נבחן במבחנים שונים ומקבל את ההתאמות וההקלות במידה והוא זכאי להן על פי הקריטריונים שנקבעו לכך.

בערוץ הרפואי, המועמד המצהיר על לקות למידה נשלח לבדיקה נוירולוגית באמצעותה מתקבלת החלטה האם יש מקום להורדת פרופיל רפואי. החלטה על הורדת פרופיל תתקבל רק במידה ונמצא כי לקות הלמידה הנה חמורה במידה כזו שתפריע לתפקוד במהלך השירות.

לעתים, הורדה של הפרופיל הרפואי משמעה צמצום אפשרויות השיבוץ בצבא.

 

סוגיית הדווח בלשכת הגיוס על הפרעת לקות הלמידה

עד לפני מספר שנים, היו לקויי למידה רבים שהעדיפו להסתיר את הבעיה ממנה הם סובלים ולא לדווח עליה בלשכת הגיוס. חלק מהגורמים לתופעה זו קשור לעובדה שבעבר לא ניתנו הקלות והתאמות במבחני האינטליגנציה באופן שבו הן ניתנות כיום וההתחשבות בלקויי הלמידה בלשכת הגיוס היתה חלקית בלבד.


- פרסומת -

גורם אחר לאי הדיווח בעבר קשור למודעות פחות גבוהה שהיתה נהוגה בציבור ביחס להפרעה זו ולחשש של לקויי הלמידה מפני סטיגמות שליליות וחוסר הבנה של ההפרעה.

בנוסף, אבחון לקויי הלמידה באופן מוסדר על ידי גורמי אבחון שונים וכתיבת דו"חות אבחון מפורטים החלו לתפוס תאוצה רק בשנים האחרונות ולקויי הלמידה יכולים להציג דו"ח במטרה לקבל הקלות והתאמות במבחנים בתחנות מיון שונות.

כיום, אין ספק שלקוי למידה אשר מסתיר את הבעיה בלשכת הגיוס ולא מדווח עליה מפסיד את האפשרות שצה"ל מעניק לו לבטא את יכולתו האמיתית במבחני האינטליגנציה אשר משפיעים במישרין על ציון הקב"א. מחקרים שנערכו במחלקת מדעי ההתנהגות בקרב לקויי למידה מראים בבירור כי לקויי למידה אשר נמצאו זכאים להקלות במבחנים העלו את ציון האינטליגנציה שלהם באופן משמעותי.

יותר מכך, גם במהלך השירות, במבחנים המתקיימים במסגרת קורסים שונים, זכאי לקוי הלמידה לקבל הקלות והתאמות לקשייו לאחר שהוכר כלקוי למידה בלשכת הגיוס.

לקוי למידה אשר אינו מדווח על בעייתו בשלב לשכת הגיוס גם פוגע למעשה בסיכוייו להשתבץ בתפקיד ההולם את כישוריו. הוא עלול למצוא את עצמו, למרבית התסכול, במקצוע אשר דווקא מתמקד בתחום בו הוא מתקשה ובכך מקטין את האפשרות שתקופת השירות הצבאי תהיה חוויה חיובית ומחזקת עבורו.

 

הדווח על לקות למידה במהלך מיונים לפני הגיוס

קיימים סוגים רבים של מיונים שעובר המועמד לאחר לשכת הגיוס ולפני הגיוס לצה"ל. זאת במטרה ליעל את תהליך קביעת השיבוץ המיטבי של כל מועמד. בין היתר, לעתים המועמד מוזמן לגיבושים ביחידות מובחרות ולמיונים למקצועות מיוחדים, במהלך כתה י"ב.

בכל מיון כזה מומלץ להצהיר על לקות הלמידה לפני שלב המבחנים על מנת שהגורם האחראי על המיון ידע להתאים את המבחנים המועברים, לאשר הקלות במידת הצורך ולפרש נכונה את התוצאות שתתקבלנה.

על פי המדיניות הקיימת, אין פוסלים את לקוי הלמידה שזומן למיון זה או אחר רק משום שדווח על ההפרעה. נהפוך הוא, לקוי הלמידה נבחן ככל יתר המועמדים לתפקיד (עם מערכת מבחנים מותאמת) ועל בסיס הישגיו מתקבלת החלטה האם ניתן לקבלו.

 

לקוי הלמידה במהלך השירות

במהלך השירות הצבאי, בכל צומת מיונית ליעד מסוים, כגון קורס צבאי, שלב מקצועי או מבדקי קצונה, עובר החייל מערכת מבחנים, שאלונים אישיים או ראיון אישי.

מומלץ גם כאן לדווח על לקות הלמידה ולהסביר מהם הקשיים והבעיות המאפיינים את ההפרעה אצל המועמד. גם כאן יש מקום לבקש הקלות בהתאם לקושי הספציפי, בדומה להליך המבוצע בלשכת הגיוס.

לקויי למידה רבים הגיעו להישגים נאים ביותר בשירות הצבאי והפרעה זו אינה עומדת לרועץ בדרכו של החייל למימוש שאיפותיו במערכת הצה"לית. ישנם כיום לקויי למידה המוכרים לנו גם בדרגות קצונה בכירות וגם בתפקידים בכירים ורגישים בצה"ל.

בנוסף, על פי מחקרים שבוצעו, אין ספק כי מרבית לקויי הלמידה המתגייסים לצה"ל מסתגלים לשירות הצבאי לא פחות טוב מחיילים אחרים, מתמודדים עם הקשיים בהצלחה ומגיעים לתום שירות תקין וטוב. עבורם השירות הצבאי היווה חוויה טובה ומחזקת.

 

 

הערות

  1. הכותבת, פסיכולוגית חברתית-תעסוקתית מומחית ומדריכה, לשעבר ראש ענף המיון בצה"ל (סא"ל מיל'), מאבחנת ומטפלת כיום בלקויי למידה ומלמדת את הנושא. מזמינה מטפלים, הורים ומתבגרים לשאול ולהגיב בעקבות המאמר ותשמח לסייע כמיטב יכולה בתחום התמחותה.

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ליקויי למידה, מתבגרים, צבא
אורי לבוא ורדינון
אורי לבוא ורדינון
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
קותי סמט
קותי סמט
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה
נועה פרן דרומי
נועה פרן דרומי
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
מיה נאור
מיה נאור
חבר/ה ביה"ת
אדוה קידר
אדוה קידר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
רגינה פולק
רגינה פולק
חברה ביה"ת
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

איתן סאיתן ס13/2/2024

שאלה. ד'ר שני שלום, הבן שלי בן 6 אובחן עם ADHD, הולך למסגרת לימוד רגילה. קיבל טיפול תרופתי. נודע לנו כי ישנה אפשרות לנסות לקבל קצבת נכות מביטוח לאומי, בגלל שהוא מקבל טיפול תרופתי. שאלתי היא, האם עצם קבלת קצבת נכות בגין הנ'ל יכולה לפגוע או להגביל באיזושהיא צורה את הילד בצבא?
רק לחדד, אני לא שואל על המגבלותההתאמות הרגילות בגין הטיפול כפי שבאים לידי ביטוי במאמרך, אלא ספציפית על קבלת קצבת נכות מביטוח לאומי. תודה רבה.

lora bellora bel1/6/2010

קריאה וכתיבה לא פונקציונליים וגיוס. ד'ר שני שלום
לבני יש תאריך גיוס . בני דיסלקט ואינו קורא ואינו כותב כלל, נבחן בכל הבגרויות בעל פה או בוחן ניטרלי , הבגרות שלו איכותית בעלת לא מעט יחידות בגרות וציונו עד כה לא יורדים מהציון 90.
כאשר קיבלנו צו גיוס בדואר מיד עשיתי כנדרש ושלחתי את האיבחון ואף בדקתי שהוא הגיע חודש +לפני ההתייצבות הפיזית של בני בלשכת גיוס. בני הגיע בנוסף עם צילום איבחון בידו אך בלשכת הגיוס לא התיחסו כלל לאיבחון ודרשו ממנו לקרוא דבר שבני לא מסוגל כשהוא אמר שלא יכול חיילות שהיו בחדרו פשוט ליגלגו לו שהוא מפגר ואך הוא עושה בגרות וכאמור בני אמר שהוא נבחן רק בעל פה.לאחר שעות רבות שהוא היה שם ובסופו של יום בני לא נבחן . הוא זומן שוב וגם שם לא התחשבו כלל. בסוף נתנו לו רק להבחן בצורות ושחררו אותו לדרכו.

נרשמנו לפרויקט טכנולוגי בו הוא נבחן בעל פה ,אך בשל לקות הלמידה מסרבים לקבלו, לאחר שהתקשרו לראיון נוסף אצל מפקד הקורס ובשיחת טלפון נאמר שהקב'ה שלו גבוה והם התרשמו ממנו ומציונו לטובה.
רק לציין שלבני היתה מוטיבציה מאוד גבוהה ורצון עז להתקבל ללימודי יג' ו יד' וכעת המוטיבציה שלו נפגעה מאוד,וידוע שבעיית אגו היא חלק מבעייתם הקשה של בעלי לקויות למידה.
2 שאלותך ברשותך: 1. באחת מתשובותייך לשואלות ענית שעל בסיס אי קריאה מוחלטת ניתן פטור משירות צבאי..מדוע בני לא קיבל פטור זה?
2. במאמך כתבת שאין אפלייה לקבלה לקורסים ולימודים על בסיס הלקות. הכיצד?
בברכה אמא אוהבת לדיסלקט מופלא (:

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני5/2/2007

טוראט בצבא. את יכולה לקבל מידע מפורט אם תפני למינהל הגיוס או ללשכת הגיוס.

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני5/2/2007

אבחוני לקות למידה בצבא. מה לעשות, לצבא יש דרישות משלו ביחס לאבחונים. אם תפני לגורמים המוסמכים שם, או תתיעצי עם בעל מקצוע, אני מניחה שתקבלי פירוט מה צריך לכלול אבחון שמוגש לצבא ואיזה לקויות מזכות בהתאמות. גם ההתאמות שהצבא נותן אינן זהות למה שמשרד החינוך נותן.

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני5/2/2007

התיחסות הצבא לאבחונים. יכולות להיות מגוון אפשרויות. יתכן שהאבחון לא מפרט את כל מה שהצבא דורש, יתכן שלא נמצאו לקויות קשות וכו' וכו'. קשה לענות על שאלתך בלי לראות את האבחון.

ענת אימברענת אימבר4/2/2007

תסמונת טוראט [ל"ת]. האם ניתן לקבל מידע לגבי הנוהל הצבאי של קביעת פרופיל ללוקים בתסמונת טוראט?
האם יש מקרים בהם ניתן להתגייס לתפקיד קרבי?
באילו מקרים ניתן פטור מטעם הצבא ומה השיקולים לכך?
בהמשך לכך, אילו מרכיבים של תסמונת טוראט נחשבים כבעייתיים יותר בבחינת הפרופיל לגיוס?
האם ניתן לקבל טיפול רפואי לתסמונת טוראט במסגרת השירות הצבאי?
 

אמא דואגת נ.באמא דואגת נ.ב2/2/2007

התיחסות הצבא לאבחון - המשך [ל"ת]. נ.ב
למה כונתך איבחון שעומד בדרישות הצבא ?
תודה,

אמא דואגתאמא דואגת2/2/2007

התיחסות הצבא לאבחון - המשך [ל"ת]. האבחון נעשה ע"י פסיכולוג חינוכי מומחה חתום על ידו עם מספר רישיונו ומקובל ע"י משרד החינוך.
האבחון הוא רב - תחומי (פסיכודידקטי), ולכן לא ברור לי למה הצבא לא התיחס.
תודה,
 

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני1/2/2007

להיבחן ללא התאמות. שלום לך
יתכן שהאבחון לא נערך ע'י בעל מקצוע או שהוא לא מפורט מספיק ולכן הצבא דחה אותו.
כדאי לבדוק את האבחון ולהחליט אם יש מקום לעבור אבחון נוסף שעומד בדרישות הצבא.
עדיף שלא יבחן ללא התאמות, לאחר מכן לא יוכל לעבור מבחנים חוזרים וחבל שציוניו לא ישקפו את יכולתו.
ד'ר דבורה שני

אמא דואגתאמא דואגת1/2/2007

התיחסות הצבא לאבחון [ל"ת]. שלום,
בני לקוי למידה וברשותי אבחון מלא והמלצות למבחנים מותאמים ולהקלות נוספות ( תוספת זמן ועוד..).
שלחתי ללשכת הגיוס, ולאחר מספר ימים התקשרתי לקבלת תשובה.
התשובה שקיבלתי הייתה שבני לא זכאי להקלות ויעשה את המבחנים כמו כל השאר.
שאלתי למה והאם בדקו את האבחון ששלחתי שהרי זה לא הגיוני ( על פי ההיגיון שלי ).
התשובה שקיבלתי ( יש לציין שהמוקדן שענה לי בירר עם הממונים ) שהאבחון נבדק
ועל פי הקריטריוניין של הצבא הוא לא זכאי להקלות.
שאלתי היא, איזו השפעה תהיה אם תוצאות מבחניו יהיו נמוכים מיכולתו ?
תודה,
 
 

ענבלענבל29/1/2007

תודה רבה!.

אםאם25/1/2007

לד"ר שני תודה על עזרתך..

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני24/1/2007

לאם המודאגת. לדעתי צריך להכין חוות דעת מומחה אשר תפרט ותנמק מדוע הוא לא יכול לשרת כלוחם ומדוע יש להוריד לו את הפרופיל.  אם אתם רוצים את עזרתי, ניתן להתקשר לקליניקה  או לכתוב למייל האישי (מופיע כאן).
 

אם מודאגתאם מודאגת24/1/2007

מבחן מותאם בלישכת הגיוס ובדיקת המסמכים. [ל"ת]. לד"ר שני  תודה על תשובה.
בני לקוי למידה כמו שציינתי קודם ,הצהיר על לקות למידה וצירף איבחונים שונים  פסיכולוגי, דידאקטי , אישורים רפואים . ניבחן בלישכת גיוס במבחן מותאם  לאחר  ניסיון להכניס אותו למבחן רגיל. בני סירב להיכנס למבחן רגיל. ניתנה לו אפשרות להגיעה ביום אחר בבוקר להבחן , לקח  ריטלין.    כל זה היה ידוע  ובכל זאת לא הייתה  התייחסות. פניתי למדור רפואה ושלחתי מסמכים נוספים כעדות ללקות למידה וקשיים נוספים (לא התנהגותיים ורגשיים- אין כאלה). התשובה הייתה  שהפנייתנו  התקבלה  ובאותו  מכתב  ציינו  שהוא נשאר עם פרופיל קרבי. האם זה יעזור אם נפנה שוב עם אותם המסמכים?
 תודה על עזרתך.

דבי שנידבי שני23/1/2007

פרופיל קרבי ללא התייחסות ללקויות למידה. לפי הפרטים שאת מוסרת כאן, נראה לי שהמסמכים הרפואיים לא נבדקו כראוי ובנך לא נבדק ע"י נוירולוג צבאי מומחה בהפרעת קשב וריכוז. במקרה כזה אני ממליצה לכתוב מכתב למדור הרפואי בלשכת הגיוס, להסביר את הבעיה, לצרף מסמכים פורמליים המעידים על הפרעת קשב וריכוז ולדרוש שיזומן לבדיקה יסודית אצל נוירולוג.
ד"ר דבורה שני

אם מודעגתאם מודעגת23/1/2007

בעיות קשב וריכוז , לקויות למידה ותפקיד קרבי..  לד"ר שני שלום .
בני לקוי למידה עם בעיות קשב וריכוז, מקבל לסירוגין ריטלין , קיימות בעיות בריאותיות ,העביר את כל האישורים ללשכת הגיוס.
ביקש לקבל תפקיד מסויים  וקיבל תשובה שלילית בגלל הפרופיל הקרבי, לאחרונה קיבל גם מנילה קרבית.  לא היתה התיחסות ללקויות למידה ולבעיות קשב וריכוז.
 מודעגת לגבי היחס ולמה  שיקרה בהמשך.  האם יש אפשרות לקבל הבנה והתיחסות בעיניין?

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני22/1/2007

קשיי קשב וריכוז בצבא. נערים עם קשיים נפשיים או קשיי הסתגלות או פוטנציאל לפתח קשיים כאלה במהלך השירות הצבאי -  אלה האוכלוסיות שהמראיינת תפנה לבריאות הנפש בצבא (הקב"ן בשלב ראשון, הפסיכיאטר במידת הצורך). קשיי קשב וריכוז אינם שייכים לאף אחת מקטגוריות אלה ולכן ודאי שלא תהיה הפניה אוטומטית.  במצב שבו ישנם קשיים נלווים להפרעת הקשב כגון קושי בהסתגלות למסגרות, קושי חברתי, קושי התנהגותי וכדומה, יופעל שיקול דעת אם להפנות לבריאות הנפש או לא.
בהצלחה!
ד"ר דבורה שני

אם דואגתאם דואגת22/1/2007

קשיי קשב וריכוז [ל"ת]. שלום,
בני סובל מבעיות קשב ריכוז ( לא מקבל טיפול תרופתי ) ולקות למידה.
האם כל נער עם קשיים מופנה מידית לקבן ( האם זה נוהל ), או שזה נתון לשיקול דעתו של המראיין?
תודה

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני17/1/2007

לענבל. תודה ששיתפת אותנו בסיפורה האישי של ביתך.
מקווה שתעבור את הבר-אור (זה אכן תנאי חיוני לכניסה לבה"ד 1) ותצליח גם בהמשך.
דבי

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני17/1/2007

גיוס נער עם אספרגר. רבקה שלום
השבת לך במייל אישי
 
דבי

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני17/1/2007

הפרעת קשב בצבא.  
ראשית, האינפורמציה הרפואית לא תהיה ידועה בצבא אלא אם כן הוא יצהיר על כך ויציג מסמכים פורמליים רפואיים.
מומלץ מאד לדווח ולמסור מסמכים מפורטים למדור הרפואי בלשכת הגיוס.
יש לקחת בחשבון שכפי הנראה הפרופיל הרפואי ירד בעקבות זאת. הוא אמור להיבדק הן ע"י נוירולוג והן ע"י פסיכיאטר לאור התרופות שציינת שהוא לוקח בקביעות.
בברכה,
דבי

ענבלענבל16/1/2007

חוויה מתקנת. בשמחה רבה אני יכולה לספר על הבת שלי, שהתגייסה לפני כ-שנה וחצי.
תקופת הלימודים היתה מחורבנת (סליחה, אין מילה מדוייקת יותר) עד אמצע י"א. מאז ועד סוף י"ב היא רצה אחרי הזנב שלה כמו עכבר מורעל, וסיימה בגרות בהצלחה שאני לא יודעת להסביר.
מבחינה חברתית היא מיתגה את עצמה כל השנים כלא יוצלחית. את כל העוצמות האישיות שלה הפנתה לקנאה באחרים, לכעס ולהטלת אחריות על כל אחד אחר בסביבה.
כשהגיעה לצבא, חל איזשהו בלבול בין מה שבקשה במקום הראשון במנילה לבין ההצעות של הצבא... מפה לשם מצאה את עצמה בקורס מכי"ות. אחרי כמה שבועות של יבבות והאשמות (לא נתנו לי... לא דאגו לי...)  נבטה מתוכה מפקדת טבעית שמאד אוהבת להיות בצבא!
דרך אגב, בהמשך לאחת ההודעות שקראתי כאן-  ברגע שביקשה לקחת ריטלין, הורידו לה את הפרופיל ל-64 , דבר שאיים על המשך הישארותה בקורס, מכיוון שזה קורס קרבי. היא וויתרה על הריטלין וסיימה את הקורס בלעדיו.
לעומת זאת, עכשיו, כשהיא משתוקקת בכל נימי נפשה ללכת לקורס קצינות, אבל לא מצליחה כבר כמה פעמים לעבור את מבחן הכושר (בראור), לא מוכנים לקחת אותה לקורס של מה שאני קוראת "הקצינות היושבות".
תודה על המאמר!!

ענבלענבל16/1/2007

הפרעת קשב + טיפול תרופתי נגד חרדה. שלום דבי.
אני מעוניינת לדעת מה עשויה להיות הגישה של צה"ל למתגייס אינטליגנטי שמגיע מהחינוך המיוחד, עם לקויות למידה והפרעת קשב שעבורה (בעיקר בעית התארגנות שגם ככה לא עוברת) הוא חייב לקחת ריטלין, וגם נוגדי חרדה על בסיס קבוע.
האם האינפורמציה הרפואית כבר תהיה ידועה בצבא כאשר יזומן ללשכת הגיוס?
תודה רבה, ענבל.

רבקה שמריהרבקה שמריה2/1/2007

גיוס לנער עם תסמונת אספרגר. לד"ר דבי שלום,בני היה מספר פעמים בלשכת הגיוס.  הוא הצטייד באבחון הניורו-פסיכולוגי שעבר.  (אנו כהורים סבורים שלבננו יש תסמונת אספרגר, אך האבחון לא כולל מסקנה כזו.)  לשכת הגיוס בקש בהמשך אבחון ניורולוגי.  לאחר מכן בננו הוזמן לקב"ן, ומכיוון השאלות שנשאלובננו הגיע למסקנה ש"הם חושבים שאני מפגר או מסטול".  כעת אנו מחכים לזימון ל"ועדה".  כשהתחיל את כל התהליך, בננו היו חדורמוטיבציה וברצון עז לתרום למדינה (בהתאם לחינוך שקבל במוסדות חינוך דתיים), וגם עכשיו אחרי שהוא קבל את הרושם "שלא רוצים אותו"הוא היה רוצה לשרת, אך אין ברצונו להיות ג'ובניק.  אנו כהורים חוששים שהוא לא יוכל להסתדר עם דרישות של הצבא בכלל, ועם טירונות בפרט.  בננו חושש שיפטרו אותו בגלל סעיף נפשי, שיימשך אחריו כל חייו.  כיצד עלינו לפעול כדי שהצבא יכיר בו כנער עם בעיה ניורולוגיתולא פסיכולוגית? 

ד"ר דבי שניד"ר דבי שני9/11/2006

גיוס לצה"ל. לא נתת פרטים כגון מהו גיל הילדה ומהי הסיבה לאי ההתאמה לצבא.
גם לא פרטת אם כבר פנית ללשכת הגיוס והסברת את הקשיים שלה.
 
את יכולה לקבוע פגישה כפולה של שעתיים מרוכזות בכפר-סבא כדי לקבל יעוץ כיצד לנהוג.
בכל מקרה, את מוזמנת להתקשר אלי או לפנות למייל האישי.
 
דבי שני
 

דגניתדגנית9/11/2006

גיוס לצהל [ל"ת]. אני אמא של ילדה עם קשיי למידה וכל מה שקשור בזה
אני חושבת שהיא ממש לא מתאימה לצבא. אנחנו גרים בצפון שזה רחוק מכפר סבא.
מה עושים? אני במצוקה

דליה חכלילידליה חכלילי25/10/2006

מה תגיד דבי שני.

לך מאבחנת יקרה!לך מאבחנת יקרה!25/10/2006

התרגשתי.. [ל"ת]. תודה לך , על המילים החמות .
בתי קראה את תגובתך וזה העלה על פניה חיוך , מאוד נגע לליבנו.
אני רוצה לאחל גם לך, כל טוב !.
ביי....
 

מאבחנת בדימוסמאבחנת בדימוס25/10/2006

לאמא כבר לא מודאגת!!. ואפילו מחייכת ((:
אין לך מושג כמה הרביתי לחשוב עלייך ועל ביתך, ולקוות שאזכה להתעדכן בקורותיכן.
אין לך מושג כמה אני שמחה שאכן היתה זו אזעקת שוא, והכל בא על מקומו בשלום.
אני יודעת שלא כך בכל המקרים, ולכן עצות באינטרנט הם משהו שמאד כדאי לקחת בערבון מוגבל.
אני מאחלת לביתך שירות נעים ופורה, שתלמד להפיק את המיטב מהחלקים החיוביים של ליקויי הלמידה (ויש כאלה ((: ) ושתמיד תבוא בגישה בטוחה ואופטימית לחיים, עם תמיכה של אמא שמאמינה בה ואוהבת כה.
ממני.....

 
 

אמא כבר לא מודאגתאמא כבר לא מודאגת25/10/2006

זימון לקבן [ל"ת]. למאבחנת לשעבר שלום !        מצאתי לנכון לעדכן אותך באשר לזימון של בתי לקב"ן.
ובכן כפי שהנחתי ועל פי מידע שנמסר לבתי מחבריה , זהו אכן תהליך שהיא עוברת כלקויית למידה.
הפסיכולוג קרי ,קב"ן הסביר לה שזהו ראיון משלים לביקור שלה אצל הנוירולוג ושהוא מעוניין להכיר אותה מעוד זווית.
כמובן שהשיחה הייתה בעיקר אינפורמציה אישית שבקש הפסיכולוג לשמוע ממנה ולהתרשם.
אני שמחה להגיד שהתרשמותו הייתה מצויינת (בכך לא היה לי שום ספק כאימה,) ולא נקבע לה שום סעיף נפשי כזה או אחר.
אני רוצה שוב להודות לך על עידודך, זה בהחלט תרם.
אני מתרשמת שאת יכולה לתרום עוד להורים נוספים , ועלכך תבורכי.
תודה , אמא דואגת אך לא מודאגת.

יורםיורם9/10/2006

לקויי למידה וצה"ל. העליתי את הנושא מפני שכאן מדובר בסכנת חיים ומלבד התייחסויות כגון: עושה מאמצים וטיפול בסוגיות, לא נעשה דבר !
יש לשנות את ההתייחסות ובמהרה לפני שעוד מקרה מצער שלמזלי נמנע יקרה.
היכן ההתארגנות של אנשי המקצוע לשנות את הנושא, למה נחוצות כל התיאוריות והמאמרים אם בנושא עצמו אין כל טיפול

תשובה לעופיתשובה לעופי9/10/2006

ריטלין לצבא. ראיתי במקרה שפנית כאן די מזמן.  האם שאלתך עדיין אקטואלית?
במקרה שכן, נשאלת השאלה מהו מצבו הנוכחי, האם כיום הוא אינו נוטל תרופות? מהם הביטויים הנוכחיים של הפרעת הקשב אצלו? מהן הציפיות שלו לגבי התפקיד הצבאי? האם הוא שקל כיצד יתפקד בצבא בכל מיני סוגי תפקידים עם או בלי תרופות להפרעת קשב?

דבי שנידבי שני9/10/2006

לקויי למידה וצה"ל. אכן כן, יש לצערי הרבה פספוסים בצבא בזיהוי נכון של הקשיים ובשיבוץ לתפקיד שאינו מהווה סכנה.
בדיוק מהמקום הזה, אני מקבלת המוני פניות של אנשים שהמערכת לא זיהתה נכון את קשייהם, כאשר הטעויות יכולות להיות לשני הכיוונים - יש חיילים שכמו בנך אינם מסוגלים לשרת כלוחמים ונקבע להם בטעות פרופיל 97,  יש גם מקרים הפוכים של לקויי למידה ללא כל מגבלה בקואורדינציה, בתפיסת כיוונים, בתפיסה מרחבית, בהתארגנות ובעמידה בזמנים, ובכל זאת מישהו בטעות קבע שאינו מתאים לשרת כלוחם והוריד לו את הפרופיל.
אני מטפלת בשני הסוגים של הטעויות, כותבת חוות דעת לגורמים הצבאיים הרלוונטיים, מסבירה ומנמקת מדוע הקביעה של הצבא הינה שגויה וממליצה להם על בדיקות נוספות.   בדרך כלל הם נענים להמלצה ואכן עורכים בדיקות נוספות ומגיעים למסקנה הנכונה בסופו של דבר.

יורםיורם9/10/2006

ליקויי למידה וצה"ל. בני  לקוי למידה נלחם כל חייב להיות כמו כולם וכך הגיע למערכת הגיוס של צה"ל במטרה לשרת ביחידה קרבית (סיירת של חטיבת גבעתי), אין לי כל ספק שכל מאבחן שעבר קורס של יום, היה מעלה ספקות בהקשר לטעויות הכתיב, איטיות הדיבור, חוסר ראיית מפה, כיוונים, עמידה בזמנים, סדר, יכולת להרכיב וכן הלאה.
בני קיבל פרופיל 97 והתגייס לגבעתי ולאחר מכן זומן למבדקים לסיירת ?????
לא אכנס לפרטים נוספים, בני שוחרר מצה"ל במפח נפש עצום, ולשמחתי לא פגע בעצמו או באחרים (אור אדום שהביע היה שאף פעם לא ידע אם הנשק נצור ?!)
כל זאת תולדה של בורות, חוסר הבנה, רשלנות שגובלת בשערוריה וזאת לגבי מגזר די שכיח של צעירים לקויי למידה וכאשר אני קורא את השאלות העולות כולן מפנות אצבע מאשימה למערכת בפשוט אינה יודעת לטפל בנושאים אלו ואיני רואה כל התארגנות של מביני עניין להתריע בנושא.
לא מדובר כאן על ניצול פוטנציאל אלא על סכנת חיים.
בדיעבד אני משוכנע שכל פולטי הכדורים למיניהם הם לקויי למידה שאינם יודעים לנצור את נשקם, לא אוסיף בסיפורים אותם העלה בני שיש בהם על מנת לשבור את רוחו של כל צעיר שאינו מסוגל להתמודד עם מסגרת צבאית תובענית וחסרת פשרות.
לקויי למידה ברמות גבוהות אינם מסוגלים לתפקד במסגרת צבאית לוחצת ומהווים סכנה לעצמם ולחבריהם.
צה"ל עדיין מתייחס לכולם כצעירים "שיש להם קשיים בקריאה וכתיבה"
מה עם לוחות זמנים, פירוק והרכבת נשק, סידור פק"ל בזמנים מהירים, מטלות מרובות ומורכבות, ניווט
בתחום זה אנחנו עדיין בתקופת "משמעת מים" ואין לי מילים להביע את התייחסותי לצה"ל ובעיקר לאנשי המקצוע שאינם עושים ימים ולילות לשנות ולשמור על ילדינו
 

מ"למ"ל29/8/2006

איפה מצאת הטעייה בדבריי?. הי ד"ר שני,
שום דבר מתוך דבריי לא הטעה או המליץ על שאננות. כתבתי במפורש שלא ידוע לי על נוהל הפנייה אוטומטי של בעלי לקויות למידה לקב"ן, ואף העלתי השערה כי ההפנייה נעשתה ע"י חיילת בלשכת הגיוס כאמצעי מניעתי, דבר שנשמע הגיוני וסביר לאמא המודאגת.
לטעמי, דוקא הסגנון שלך, שדיבר על "משמעות ברורה", "נורה אדומה" ו"מידע נוסף" זורה רוב מהומה על לא מאומה, ומלחיץ במקום בו ניתן להרגיע.
ואיך בדיוק אם אמורה "להדריך את ביתה לשיחה עם הקב"ן"? ממתי יש להורים כלים מקצועיים כאלו? אולי דוקא עצותיה מה לאמר ומה לא לאמר יתבררו כלא מתאימות? 
אני דבקה בהמלצתי, לתת תמיכה רגשית בעיקר, לעזור לבת לברר עם עצמה מה היא רוצה, ולכוון אותה לבטא מוטיבציה גבוהה לגיוס בשיחה עם הקב"ן. אני שמחה שאמא מודאגת קיבלה את עצתי, ואף הסירה את ה"מודאגת" מכינוייה. ישר כוח!!  
מ"ל

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני29/8/2006

זימון לקב"ן [ל"ת]. עם כל הכבוד למאבחנות לשעבר.... ולעצות כאלה ואחרות.....חבל להטעות את הציבור. דברים שרואים מנקודת המבט של החיילת המשרתת כמאבחנת בלשכת הגיוס הם לעתים רק חלק קטן מהתמונה השלמה. ישנה מדיניות מקצועית המוכתבת ע"י ענף המיון במחלקת מדעי ההתנהגות (האחראי  על כל העבודה הנעשית ע"י מאבחנות) בשיתוף פעולה עם בריאות הנפש.
 אין שום נוהל שיגרתי של הפנייה אוטומטית לבריאות הנפש בשל לקות למידה.
אין זה נכון שכל לקוי למידה מופנה לבריאות הנפש, אם כך היה הדבר בריאות הנפש היו מזמן קורסים.
אינני ממליצה על שאננות או על גישה פאסיבית של "לתת לדברים להסתדר מעצמם" . בהחלט ממליצה להיות עם היד על הדופק, לבדוק עם הילדה בדיוק מה אמרה בלשכת הגיוס שגרם להפנייה לבריאות הנפש, להדריך אותה לקראת הפגישה עם הקב"ן, להיות מעורבים ולעזור לה.
 

אימא מודאגתאימא מודאגת28/8/2006

זימון לקב"ן [ל"ת]. מאבחנת לשעבר, תודה לך !
אני רוצה לציין כי בתי חדורת מוטיבציה גבוהה ואיכותית מאוד.
היא אכןנערה עדינה, בעלת מראה עדין  (בייבי פייס) . היא ערכית מאוד וחשוב לה לשרת בצבא.
היא אינה רוצה שאתערב ובטוחה שתוכל לפתור את הבעיה בכוחות עצמה.
אני חושבת שאני אענה לבקשתה , וגם להמלצתך.
תודה
אימא

מ"למ"ל28/8/2006

חבל על הדאגה... הי שוב אמא מודאגת,
בזמני, שהיה לפני הרבה מאד זמן, היו כמה קריטריונים להפנייה אוטומטית לקב"ן וליקויי למידה לא היו ביניהם. אולי דברים השתנו וכעת ניתנת הפנייה אוטומטית, אינני יודעת. אם ביתך לחוצה מהעניין, היא יכולה להרים טלפון ללשכת הגיוס ולבקש לדבר עם "ראש החוליה הפסיכוטכנית", שאולי תוכל להסביר את פשר ההפנייה לקב"ן. אני כיום מכה על חטא שלא הסברתי מיידית למלש"בים מדוע אני מפנה אותם לקב"ן, ונתתי להם לעבור מספר שבועות של חרדה מיותרת.
בכל מקרה, אני ממליצה לך להיות פחות מודאגת. הרי מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות? לא יגייסו אותה? זה כל כך נורא? הידעת ששיעור המתגייסות בכל שנתון עומד על  61%!! ובערים מסויימות, כמו ירושלים, אף נופל מ-50% ואף  40% מהשנתון?! אז במקרה הכי גרוע, היא תהיה בחברה טובה, ותרוויח שנתיים לעשות דברים אחרים למען עצמה או למען המדינה, איך שתרצה.
אני מציעה לך לפני השיחה אצל הקב"ן בעיקר לשוחח איתה בפתיחות, ולשמוע ממנה מה היא באמת רוצה. אם היא אכן חדורת מוטיבציה, זה משהו שבהחלט כדאי לבטא בשיחה עם הקב"ן (שאגב, רוב הסיכויים שיהיה קבנ"ית). מוטיבציה גבוהה בצד העדר בעייה נפשית בולטת מעלים את הסיכוי להתגייס למידה מירבית. אם תגלי שהיא דוקא מתלבטת וחוששת לגבי הגיוס, אולי כדאי להשאיר את הדברים לה, לקב"ן, ולשיחה ביניהם, וכל תוצאה לחבק ולקבל באהבה? 
בכל מקרה סמכי עליה, היא כבר ילדה גדולה,
מאבחנת לשעבר
 

אימא מודאגתאימא מודאגת28/8/2006

זימון לקב"ן [ל"ת]. תודה לך דר' שני ולך המאבחנת לשעבר על תשובתכן.
אני רוצה להוסיף פרט מאוד מעניין שאולי יש בו כדי לחזק את תשובתה של המאבחנת .
מכתב הזימון נכתב מיד למחרת ההתיצבות שלה בלשכה , מה שאולי מעיד עלכך שזהו תהליך מתבקש והזימון הוא לעוד חודשיים.
חיזוק לכך ניתן לבתי אשר ביררה עם חברים שאף הם לקויי למידה,כי גם הם קיבלו זימון לקב"ן והוא אמר להם שזה תהליך שגרתי שהם נוקטים
בו עלמנת להיות בטוחים בהחלטתם.      האם לי כהורה יש מה לעשות בעניין , או שעליי לחכות עד אשר תיפגש בתי עם הקב"ן?
אשמח לקבל תגובה.
אימא.

פרופורציהפרופורציה28/8/2006

"המשמעות ברורה"? לאו דוקא... הי אמא מודאגת וד"ר שני,
כמי שהיתה מאבחנת בלשכת הגיוס, אני יכולה להעיד שהפנייה לקב"ן לא מעידה בהכרח על "נורה אדומה" או על איסוף מידע כלשהו על המלש"ב.
מכיון שמאבחנות הן חיילות צעירות ללא הכשרה מיוחדת בתחום בריאות הנפש, הן מודרכות להפנות לאיש מקצוע כל צעיר או צעירה שעוברים בלשכת הגיוס, שנראים להם בעלי אופי עדין, רגישות או קושי כלשהו להסתגל למסגרת הצבאית. מדובר בהתרשמות מאד כללית וראשונית, וההפנייה לקב"ן נעשית ברוב המקרים רק "ליתר בטחון". מעטים מבין המופנים לקב"ן בסינון ראשוני זה מקבלים סעיף נפשי ומעטים עוד יותר משוחררים מן השירות.
גם אם ביתך תשוחרר בסופו של דבר, עדיף שצרכיה המיוחדים אותרו כבר בשלב מוקדם של מסלול הייסורים הצבאי.
מאבחנת לשעבר

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני28/8/2006

זימון לקב"ן-תשובה [ל"ת]. על פי מה שאת מתארת, קיים חשש שהצבא לא ירצה לגייס את בתך על רקע נפשי. זימון לקב"ן (קצין בריאות הנפש) לצורך בדיקת כשירות לשירות צריך מיד להדליק נורה אדומה כי המשמעות ברורה.
בעקרון, אלפי לקויי למידה מתגייסים בכל שנה ללא שום צורך בבדיקת כשירותם אצל קב"ן, לכן נראה לי שהחששות של לשכת הגיוס מבוססים על מידע נוסף ולא רק על לקות הלמידה של בתך.

אימא מודאגתאימא מודאגת27/8/2006

זימון לקבן [ל"ת]. דבי שלום .
בתי קיבלה זימון לקבן במסגרת תהליך צו ראשון. שמטרתו - בדיקת כשר לשירות.
יש לה קושי גרפמוטורי משמעותי ונוירולוג הצבא אשר בדק את אצבעותיה הבחין כי גידי האצבעות בידיה משוחררים. מה שיעיב על תפקודה. על פי  המלצתו הפרופיל שנקבע לה הוא 45.
בנוסף ברצוני לציין שבאישור הרפואי שמולא על ידי רופא המשפחה צויין , כי היא עברה איבחון פסיכודידקטי אצל פסיכולוג.(אשר הוגש לצבא)
שאלתי היא מדוע לדעתך היא אמורה לעבור בדיקת כשירות  לשירות אצל קבן ? האם קיים קשר לעובדה שהיא בעלת לקויות למידה? אודה לך על תשובתך.
אימא.

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני19/8/2006

ADD בתפקידי לחימה. שלום איריס
התשובה אינה גורפת, ADD כשלעצמו אינו פוסל תפקידי לחימה במידה והנוירולוג שבדק התרשם שאין סיבה להורדת פרופיל.
תגובותי הקודמות התייחסו למצבים שהמתגייס לא הצהיר בכלל שיש לו בעיה כזו או ששלח טפסים אבל המדור הרפואי לא קיבל אותם והוא לא נבדק אצל נוירולוג. אלו מצבים שכיחים לצערי.
אני נתקלת כל הזמן במקרים שהמתגייס עם הפרעת קשב וריכוז איננו מסוגל להיות לוחם ואיננו מוכן לקחת על עצמו תפקיד כזה, אך הצבא משום מה קובע לו פרופיל 97 ומייעד אותו ללחימה. במקרים כאלה חייבים לפנות למדור הרפואי ולהביא שוב ושוב לתשומת לבם שאיננו מתאים ללחימה. הכוונה לערער על הפרופיל שנקבע ולבקש וועדה רפואית. אחרת הנער יגיע לתפקיד שלחלוטין אינו מתאים לו ולמגבלותיו.

איריס שמחוני שגבאיריס שמחוני שגב19/8/2006

שרות בחור עם ADD בחיל קרבי. כתבת בתגובתך - יכול להגיע בטעות לחיל קרבי - האם תוכלי להרחיב? האם הצבא אינו רואה מקום לשרות בשום חיל קרבי? האם מדובר גם בהנדסה תותחנים שיריון?
תודה איריס

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני30/7/2006

תפקוד בצבא כלקוית למידה. שלום לך
את מדווחת שהתקבלת לקורס חובשים, כלומר עברת בהצלחה את המיון למקצוע הזה בצבא.
אני לא רואה סיבה בשלב הזה להתייאש. תתגייסי, תתחילי את הקורס, תגישי למפקדים את האבחון כדי שילכו לקראתך בלימודי הקורס ושיהיה לך בהצלחה!

אלמוניתאלמונית30/7/2006

להתגיוס או לא? [ל"ת]. שלום לך ד"ר דבורה שני אני בת שסיימתי השנה את הלימודים ועכשיו אני עומדת בדילמה נוראה קשה האם להתגיוס או לעשות שירות לאומי (אני לא בחורה דתייה) לפני שנתיים  עוברתי את המבחנים של הצבא וגם נתנתי להם טופס מבית הספר שאומר שיש לי דיסלקציה והשנה קיבלתי שאלון התאמה אישית וקיבלתי זימונים להשכול רפואה הלכתי לשמה והתקבלתי לקרוס חובשת כדי להיות חובשת עכשיו השאלה שלי היא האם לותר על זה בגלל שאני דיסלקצית והלימודים שמה איך ששמעתי מי אנשים עם מאוד קשים (ואני לא יודעת אם תהיה לי הקלות בלימודים) אני מפחדת שהיה לי קשה שמה מבחינה לימודית ואני לא יודעת אם זה מטעים לי הבעיות שיש לי עם קושי בכתיבה ובקריאה אני כן מבינה מה שאני כותבת ומה שאני קוראה אך הכתב שלי לא ברור(אנשים אחרים כן מצלחים להבין מה אני כותבת אבל עם תמיד מציונים שיש לי שגיאות רבות בכתב ובקריאה אני קוראת מהר ואני רב הזמן טעה בקריאה שלי אבל שאני קוראה את זה בלב אני לא טעה ואני כן מבינה מה אני קורא וגם אני מבינה כשאני קורא בעל פה)והשאלה אם כל זה יוכול להפריעה לי לתפקד בצבא וכדי לי לותר על הצבא כי אני מפחדת שהיה לי קשה כמו בבית הספר כי אנשים רבים פגועה בי בגלל שאני דיסלקצית
בתודה :אלמונית

עופיעופי7/7/2006

ריטלין וצבא. דבי שלום
בני בן ה17 קיבל צו ראשון
לפני שנה בגיל 15 לקח ריטלין במשך שנת לימודים שלמה
אחרי שנה זו החלטנו יחד עם ניאורולוג להפסיק את הטיפול בריטלין מאחר והיו
לילד תופעות לוואי כמו כאבי ראש  בחילות ודיכאונות
שאלתי : האם יש משקל לכך שרק שנ האחת בלבד הוא לקח טיפול??? ובכלל האם יש צורך לדווח על כך?
 והשאלה השנייה : אם דיווחנו מה יהיו ההשלכות לגבי הפרופיל ולגבי עתידו הצבאי??
 
                                                                   מחכה לעצה ממך
                                                                                         עופי

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני16/6/2006

גמגום. בלשכת הגיוס אין ספק שהנושא יבדק לעומקו.
השאלה מהי חומרת הבעיה והאם הוא בכל זאת יכול להשיב לשאלות ולנהל שיחה.
כדאי להצטייד במסמכים המפרטים את הבעיה ואת הרקע שלה, יש כל מיני סוגי גמגום ויש מגוון של גורמים לכך וכדאי שהרופא שמכיר אותו יסביר לצבא את האבחנה שלו.
בצבא ישקלו האם הוא יכול לשרת בשירות סדיר רגיל על פי שיקול דעתם של הגורמים המוסמכים שיראו אותו שם.
בהצלחה,
דבי

אם למתגייס הסובל מגמגוםאם למתגייס הסובל מגמגום15/6/2006

מדיניות צ"הל לגבי גמגום. בני סובל מגמגום ומטופל שנים רבות אך הבעיה קיימת עדיין. בקרוב יקבל צו ראשון למה יש לצפות במהלך המיון הצה"לי?

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני12/6/2006

הכנת לקוי למידה לגיוס. גליה היקרה
במאמר שפורסם באתר זה מוסברים התהליכים שעוברים לקויי למידה בלשכת הגיוס ומדוע מומלץ להצהיר ולדווח על לקות הלמידה ולהגיש אבחונים. ניתן להגיש אבחון החל מכתה ז' ולפי מה שכתבת אין לכם אבחון עדכני. תשקלו לעשות אבחון מקיף כדי לקבל תמונת מצב עדכנית ולתכנן התערבות טיפולית או סיוע כלשהו.
אם בלשכת הגיוס לא יודעים שיש בעיה כזו, הוא לא מקבל התאמות במבחנים והנתונים אולי לא משקפים את יכולתו. בנוסף,הוא יכול להגיע בטעות לחיל קרבי כי נקבע לו פרופיל 97
אם הוא לא רגיל למסגרות בודאי שהוא זקוק לתהליך הכנה לקראת הגיוס כדי שיוכל לעבור את התקופה בשלום ללא משברים מיותרים.
מפנה אותך לאתר שלי, שם מוסברים סוגי אבחונים וטיפולים וכן יעוץ לקראת הצבא שניתן לקבל.
http://www.drdebby.co.il
 
 

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני12/6/2006

התאמות במבחנים ללקויי למידה. סמדר היקרה
בעיקרון אלו מבחנים שנותנים מענה להיבט האינטליגנציה באבחון הדידקטי.
ניצן צריכים לכתוב מחדש את הדו"ח ולהתייחס לכל הממצאים באופן אינטגרטיבי, הכוונה שלא מספיק להוסיף מעין נספח לדו"ח הקודם.
האם בתך תקבל התאמות ואיזה?  זה כבר תלוי בממצאים שרשומים בדו"ח לגבי פרמטרים כמו קצב קריאה, קצב עיבוד, מהירות ויעילות הבנת הנקרא, קשיי קשב וריכוז וכדומה.
שוב בהצלחה!

גליה ארדגליה ארד12/6/2006

גיוס בני לצבא. שלום דבי שני
בכיתה ב' אובחן בני ע"י פסיכולוג כילד ADHD, בכיתה ג' אובחן ע"י מכון סאלד כמחונן בבית הספר הרגיל לא הסתדר כלל עם המסגרת ובכיתה ה' עבר לבית ספר דמוקרטי. בכיתה ט' יצא למעשה מכל מסגרת לימודית מסודרת. הוא לומד הרבה דברים באופן עצמאי בעיקר בתחומי המחשב. לאחרונה זומן ללשכת גיוס וכבר נקבע הפרופיל שלו (97). עד עתה לא דווחנו על האבחונים שעבר בילדותו. הוא אינו מעוניין להיות קרבי, ואני חושבת שהוא ממש לא מתאים לכך. לאחר עיון באתר לשכת הגיוס הוא מגלה עיניין ורצון לשרת כמתכנת מחשבים, מה שעשוי להתאים לו יותר. בכל מקרה אני חוששת כיוון שאין לי מושג איך הוא יצליח להשתלב במסגרת צבאית אחרי שנים רבות במסגרות מאוד חופשיות. איך ניתן להכין אותו למה שצפוי לו ועל מה עליו לדווח לצבא.
בכבוד רב,
גליה

סמדרסמדר12/6/2006

עדכון.... שלום!
ב"ניצן" היו מקסימים, והחליטו לערוך  לבתי מבחנים משלימים, ללא תשלום.
היא נבחנה במבחן מ"ם-גלנץ וקבלה 119, הישגים של  16-18 ובחלק אף 17-18.
וכן במבחן טוני - 99.6%, Q=141.
האם זה עונה על דרישות הצבא?
מה משמעות התוצאות ?
 והאם זה יעזור לה לקבל התאמות במבחנים הפסיכוטכניים?
שוב תודה!
סמדר

סמדרסמדר9/6/2006

תודה!! אפנה לענת (מכירה אותה) ואז נמשיך....

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני9/6/2006

לסמדר. שלום סמדר
הצבא מקבל אבחונים דידקטיים ולא רק פסיכו-דידקטיים.
גם מאבחן דידקטי יכול לעשות הערכת אינטליגנציה כללית ואכן רובם עושים את זה, לא מדובר בהעברת סוללת ווכסלר שכן את זה רק פסיכולוג רשאי להעביר, מדובר על מבחני יכולת שונים בתחומים שונים שכל מאבחן דידקטי יכול להעביר.
בדרך כלל, האבחונים של ניצן מתקבלים בצבא בלי שום בעיה, כך שזה די מוזר מה קרה הפעם.
נסי לפנות בניצן לפסיכולוגית ענת כצנלסון שתבדוק את הדו"ח.
בכל מקרה, אתם מוזמנים אלי ליעוץ וסיוע לקראת הצו הראשון. צריך להביא את כל האבחונים שהועברו וכמובן את הילדה.
בהצלחה.

סמדרסמדר9/6/2006

התאמות של מבחנים פסיכומטריים בצו הראשון. שלום!בתנו מאובחנת כלקויית למידה מגיל צעיר. יש לה כתב זכויות הכולל תוספת זמן מקסימלית, התעלמות משגיאות כתיב והקראת המבחן.כשנגשה ללשכת הגיוס לצו ראשון, נאמר לה שבדו"ח האבחון הדידקטי שלה חסרה  "הערכת אינטליגנציה כללית".ב"ניצן", שם נערך האבחון, טוענים שבאבחון דידקטי כלל אין סעיף כזה ואין להם מושג מה רוצים מהילדה. הם מעולם לא נתקלו במצב כזה, ילדים אחרים שהגישו אותו אבחון קיבלו הקלות ללא בעייה. (הערכת אינטליגנציה נעשית רק באבחונים פסיכו-דידקטיים, המאבחנת הדידקטית איננה פסיכולוגית לכן לא יהיה נתון כזה באבחון).נכון לעכשיו, הצבא מודיע כי היא לא תקבל שום הקלות, כי האבחון לא תקני.אין זה הוגן שהיא תעשה את המבחנים ללא תוספת זמן, שכן משמעות הדבר - הישגים נמוכים במבחנים, שאינם מעידים על יכולתה האמיתית.
מה עושים??תודה מראש!

ענתענת17/5/2006

הצבא מראה סימני הבנה ...ענף משו"ש [ל"ת]. קבלנו בדואר צו התייצבות לסוף מאי  ל"ענף משו"ש  ".. צלצלתי למספר הרשום מטה,  ונאמר לי שזה ענף שדואג לכך שמתגייסים בעלי צרכים מיוחדים לא יבצעו טירונות מלאה אשר קיים הרושם שלא יוכלו לעמוד בה.
יש תקווה.....
למעונינים , ענף משו"ש - 03-7373248   על הצו חתום סא"ל איציק מור.

ענתענת14/5/2006

דבי - תודה. אני אפעל כהמלצתך.  האמת שיש לי חומר בקו זה ,שנכתב לטובת תיקוף ההקלות של הבגרות - תיקוף שנדרש כל שלוש שנים - אפשר היה לחשוב שמבריאים מליקויי למידה .....
רב תודות, אעיין באתר, ואפעל בזריזות.
תודה
ענת
 

ד"ר דבורה שניד"ר דבורה שני13/5/2006

לענת. הי ענת
 
ראשית, אני מזמינה אותך להיכנס לאתר שלי, לקרוא חומרים ולפנות בפורום.
http://www.drdebby.co.il/
לעצם פנייתך, דרך הטיפול בתיקון הפרופיל היא כתיבת חוות דעת פסיכולוגית מקיפה הלוקחת בחשבון את כל האבחונים שלו, הטיפולים שעבר, מצבו הנוכחי ועוד. חוות הדעת נשלחת למדור הרפואי בלשכת הגיוס עם בקשה לערער על הפרופיל הנוכחי ולזמן וועדה רפואית שתדון מחדש במקרה.  עד כה, הצלחנו בדרך זו לתקן את השגיאות שנעשו בצבא.
הטיפול צריך להתבצע בדחיפות, זאת משום שלאחר הורדת הפרופיל הצבא צריך לשלוח חדש מנילה מעודכנת עם רשימת המקצועות הזמינים לו. הוא צריך לשלוח להם את ההעדפות שלו ובהתאם לכך הוא מקבל זימון למיונים שונים. בשביל כל זה, צריך די הרבה זמן.

ענתענת13/5/2006

גיוס נער לקוי למידה עם פרופיל "מדומה" 97. בני בן 17+, לקוי למידה, מגמגם, לומד ב"בית של תמר" , כיתה י"א, נבחן בבגרויות עם הקלות, מטופל מגיל שנתיים.
נבחן בלשכת גיוס, ראה קב"ן, קיבל פרופיל 97 !!!!! עם תאריך גיוס לאוקטובר 2007.
אחיו חייל סדיר קרבי עם פרופיל 97 - זה לא אותו 97, תאמיני לי.
יש לנו הרבה זמן עד אוקטובר 2007, אך עם אבחון של פרופיל 97 המלאכה מרובה.  הצבה לא נבונה יכולה להרוס ביומיים עבודה של 16 שנה.
אודה לקבלת הצעה אל מי לפנות, מעבר לאגף המיוחד לפניות הציבור שמצוין בתכתובות קודמות שלך עם הורים (ולא נגיש לאלתר).
אגב, אנחנו מתגוררים באותה שכונה.
ענת
 
 

יעלייעלי12/3/2006

תודה רבה... זה אכן מה שאני אעשה..

דבי שנידבי שני12/3/2006

תשובה.  
יעל שלום
את נשמעת לי מאד נסערת אך האמת היא ששתי הבעיות שאת מציגה ניתנות לפתרון יחסית פשוט. באמת שאין צורך לדאוג יותר מדי.
לגבי שאלתך הראשונה -  ודאי שכן,הפרעת קשב וריכוז מזכה בהתאמות שונות במבחנים בלשכת הגיוס, בתנאי שהנושא מפורט מאד באבחון שלך שאת אמורה להעביר אליהם. התאמה כזו לדוגמא היא הפסקה בין מבחן למבחן (המבחנים נמשכים שעות).
לגבי נושא ביטול ההצהרה ורצונך להתגייס - מציעה לך לכתוב מכתב ארוך ומפורט על כל הסיבות שלך, להפנות את המכתב למפקד לשכת הגיוס ובנוסף ניתן גם לבקש ראיון אישי אצל מפקד לשכת הגיוס ושם להסביר עוד. אני מניחה שיאשרו לך, אין סיבה שלא.
בהצלחה,
ד'ר דבי שני

יעלייעלי12/3/2006

שלום לכולם, בבקשה תעזרו לי... [ל"ת].     שלום, שמי יעל ואני לומדת בכיתה י'ב. אני פונה אליכם לבקשת עזרה ב-2 נושאים, אחד קשור למאמר והשני לא...
הנושא הראשון הוא בעניין קבלת ההקלות במבחנים הפסיכוטכניים.
 אני מאובחנת כסובלת מלקויות למידה  מאז כיתה ז'. שאלתי היא האם גם מי שאיננו סובל מדיסלקסיה אלא מלקויות אחרות כגון קשב וריכוז, זכאי לקבל התאמות במבחנים הפסיכוטכניים וביתר המבחנים? אני יכולה להעיד על עצמי כי בעיות הקשב והריכוז שלי מפריעות לי מאוד בכל תחום לימודי בו אני נתקלת, בין אם מדובר בכתיבת סיכומים (קושי בהבחנה בין עיקר לתפל וקושי בתהליך הכתיבה העצמו על רקע בעיות מוטוריות), כמו כן יש לי בעיה בהבנת הניקרא, וגם תהליך הקריאה עצמו אינו חף מקשיים, מכיוון שכאשר אני קוראת השורות 'חומקות' ממני ואני מוצאת את עצמי קוראת את אותה השורה מספר פעמים. דבר נוסף המלחיץ אותי במידה ואקבל את הההקלות שלי, הוא שעל אף שאני 'בעלת אינטליגנציה גבוהה מהממוצע באופן משמעותי', יש לי קושי לענות על המבחן כאשר הוא נערך על מחשב וזאת מכיוון שאני צריכה מישהו ש'יתפוס' אותי כאשר אני 'מרחפת' (שוב, הכל בגלל ה-ADD שלי...). החשש שלי הוא שאני ארחף במהלך המבחנים ואחמיץ את ההזדמנות לממש את הפוטנציאל שלי במבחן זה..
הבעיה השניה שלי, כפי שהזכרתי לא קשורה לנושא הזה, אך מצאתי לנכון לפרט את הבעיה פה ככה שמי שיודע משהו יוכל לענות לי. בטח שאלתם את עצמכם למה רק בכיתה י'ב אני ניזכרת לשאול על הצו הראשון, הסיבה לכך היא שאני דתיה, ועלכן, כאשר קיבלתי את הצו הראשון, לא חשבתי פעמיים, והצהרתי על היותי דתיה ומובן כי קיבלתי פטור מצה'ל. כיום, אני מצטערת על הדבר הזה ופניתי לצה'ל בעניין זה בבקשה לבטל את ההצהרה.  דבר זה מטריד אותי במיוחד מכיוון שפניתי לכתובת המייל במטרה לקבל ייעוץ בקשר לביטול: במכתב לא פירטתי את כל הסיבות לכך שאני רוצה לבטל את ההצהרה, שוב, כיוון שלא ציפיתי שזו תהיה הפניה הרשמית שלי אליהם. עם זאת ציינתי במייל כי במקרה הצורך אשמח לפרט יותר על הסיבות לבקשתי. בכל אופן רציתי לדעת מה הסיכויים שבקשתי תענה בחיוב ואם הסיכויים נמוכים, כיצד אוכל לפרט בצורה מפורטת ומסודרת  את הסיבות לבקשתי.
תודה מראש ומקווה שהבנתם את פנייתי ותגיבו אליה.
יעל
כתובת המייל שלי היא: yooliahalperin@walla.com
                                  
 

דבי שנידבי שני31/1/2006

לרחל - אני שמחה שהכל הסתדר!.

ליעל ולנעמהליעל ולנעמה31/1/2006

מרחל. כמו כן רציתי להביע את תודתי העמוקה לכם על ההתייחסות למצוקה שלנו, הדברים שכתבתי לדבי מדברים בעד עצמם, חשוב לפנות להדרכתה, רק תוצאות טובות יוצאות מכך.
 

רחלרחל31/1/2006

דבי הצלת את בני. דבי היקרה שלום רב,
אני רוצה להביע את תודת משפחתי ובני במיוחד, על היעוץ, התמיכה (גם אם לפעמים נדנדנו) פניתי אלייך עם גיוסו של בני אשר שובץ לנהג בצבא, ילד לקויי למידה בעל קשיי הסתגלות קשים ביותר, הגענו אלייך עם חשש כבד ומצב נפשי של ילד קשה ביותר, אני בטוחה שאלמלא ההכוונה שלך, הסובלנות והמקצועיות והאטימות במערכת הצבאית, לא היינו מגיעים לתוצאות חיוביות, בטוחני שבני כיום היה נפקד, עריק או בכלא ומסיים את השירות הצבאי עם עוגמת נפש וצלקת גדולה ביותר. אני שמחה ששמענו ופעלנו בסבלנות לעצתך והתוצאה היום שבני מחייך, הורידו לו את הפרופיל, התאימו לו בסיס ותפקיד, ורציתי להגיד לך שפשוט הצלת נפש של ילד שעבר הרבה משברים וקשיים בחיים, אין המילים המתאימות להמשיך ולהגיד תודה, אני ממליצה לכל אמא ולכל משפחה להעזר בך, באנושיות במקצועיות בהכוונה הטובה המביאה לתוצאות שכאלה.
 
תודה, תודה, תודה

דבי שנידבי שני22/1/2006

למיכל. מיכל הי
 
אני מתרשמת שאתם זקוקים לתהליך של יעוץ אישי והדרכה בהקשר להמשך התקשורת עם הצבא.
פני אלי למייל או בטלפון.
דבי

דבי שנידבי שני22/1/2006

התאמת מחשבון. הקלה של מחשבון נותנים בלשכת הגיוס רק במקרים שמצויין באבחון במפורש דיסקלקוליה קשה.
במקרים אחרים, לא ניתנת הקלה זו וערעור לא יעזור כאן כי יש להם הנחיות ומדיניות ברורה בענין זה.
המבחן החשבוני הוא רק אחד מהמבחנים המרכיבים את ציון הדפ'ר, לכן יתכן שבמבחנים אחרים הצליח ויהיה בכך פיצוי על הציון הנמוך במבחן החשבוני.
חכו ותראו אלו מקצועות הצבא מציע לו במנילה. יתכן שהמצב לא כל כך נורא.
דבי

רפירפי22/1/2006

התחשבות בהתאמות בלשכת הגיוס - צו ראשון [ל"ת]. בני היה היום בלשכת הגיוס תל השומר במסגרת צו ראשון. כמובן שלקח איתו את מסמכי האבחון. כאשר הגיע לשלב המבחנים ביקש לקבל את ההתאמות (הארכת זמן ושימוש במחשבון).  נאמר לו שבלשכת הגיוס לא מכירים בהתאמה של שימוש במחשבון. בני אינו שולט בלוח הכפל, למרות שהוא ב 5 יחידות במתמטיקה, ולכן יצא מהמבחנים בהרגשה שנכשל.
האם יש דרך לדרוש מבחן חוזר תוך מימוש ההתאמה ( שימוש במחשבון ) ? האם פתוחה בפנינו דרך פעולה אחרת ? 
 

מיכלמיכל7/1/2006

בלתי כשיר לשירות. דבי שלום
חן חן לתגובתך.
רק היום הבחנתי שבני צוייד בטופס שבו צויין כי הוא נמצא 'בלתי כשיר לשירות באופן ארעי'.
לאורך השנים נמנענו מלפנות לרשויות כגון ביטוח לאומי, מס הכנסה וכדו' על מנת לקבל סיוע בטיפולים (כולם פרטיים) של קלינאי תקשורת, ריפו סעיסוק ופיזיוטרפיה (אלה בעיקר בשנים הראשונות לחייו). זאת, מהטעם שלא רצינו 'להכתימו' בפגם או נכות, שעלולים לחסום את דרכו בעתיד (ולרבות השירות בצה'ל). אני בטוחה שאת ערה לגודל הנטל הכלכלי שרבץ על התא המשפחתי עקב גישה כזו.
עתה, בבואו לשרת, ניתנת לו תעודה על נכות שלמעשה אין כל גורם אחר במדינה המכיר בה - קרי, הנער נכה ללא כל זכויות. מן הצד האחר, בטוחני שהביטוח הלאומי לא 'יזכה' אותו באחוזי נכות כלשהם כיוון שתפקודו עמצאי לחלוטין, ואינו לוקה, כאמור, בבעיות נפשיות. על כך אנו מוחים.
שאלתי:
1. איך ניתן להבטיח שהמסגרת ההתנדבותית לא תסווג אותו בהתנדבות מתסכלת, למטה ממידותיו, ותאפשר לו לתרום ברמת המיצוי המיטבית
2. בלא כל קשר לשירות התנדבותי או אחר, כיצד ניתן לערער על סוג של פרופיל לו 'זכה' בלא שאובחן ברמת הרצינות הנדרשת
ושוב תודה
מיכל

דבי שנידבי שני6/1/2006

למיכל. כפי שאמרתי, אתם יכולים לערער על החלטת הפטור - או דרך פנייה ובקשה לראיון עם מפקד לשכת הגיוס, או דרך פנייה לקצינת פניות הציבור.
יתכן שבעיה של גמגום יותר מרתיעה את גורמי הצבא והם נוטים לתת פטור בלי לבדוק יותר מדי לעומק.  המציאות היומיומית בצבא היא לעתים קשה והאנשים לא תמיד סבלנים ומבינים (בלשון המעטה), אז באמת יתכן שהוא היה סובל מאד במסגרת כזו.
לא בטוח שצריך להתעקש פה, אולי זה לטובה
 
דבי

מיכלמיכל5/1/2006

לדבי. מודה לתגובתך.
אולי הדברים שאכתוב כעת יישמעו ציניים להחריד - אבל לצערי, זו המציאות.
ברמה האובייקטיבית ולאור נסיוננו, אם בני לא היה לוקה בשטף הדבור- ועדיין לקוי למידה - הרי שמלכתחילה היתה ניתנת לו ההזדמנות להוכיח את יכולתו להסתגל לתנאים תובעניים כמו אלה שהזכרת. לצערנו, גמגום בחברה הישראלית בת ימינו עדיין נתפס כפיגור- אנו עדים לכך יום יום, ומדי יום בני נאלץ להוכיח, שוב ושוב, את הפוטנציאל שיש לו להציע, והוא אינו מועט.
זהו סוג של בערות, שכנראה  'מתאדה' ברגע שיש את הקשרים הנכונים- מכירה באופן אישי נערים לקויי למידה (יודעת שיש סוגים שונים של ליקויים ושכל נער הוא עולם בפני עצמו, אבל מדובר בליקויים לא פשוטים)- שמשרתים היום ביחידות קרביות, רק משום שיש להם את הויטמין הנדרש.
בני לא ביקש לשרת ביחידה קרבית- הוא רק ביקש לשרת ולתרום לצה'ל כמיטב יכולתו (הקיימת). הוא הצטייד בטופס רפואי (לבקשת לשכ'ג) מטעם הרופא שטיפל בו מהרגע הראשון ללידתו והמלווה אותו עד היום (ליקוייו הם על רקע לידה טראומטית)- שהמליץ בחום לגייסו כמיטב יכולתו (מדובר באדם שהנו גם רופא צבאי). בנוסף, נמסרו בלשכ'ג המלצות מביה'ס בו הוא לומד שנים ארוכות, ומטעם הלימודיה.
בהתחשב בכל הנ'ל, קשה להבין באיזו מערכת 'סברנית' מדובר, וכיצד על בסיס ראיון יחיד עם קב'ן - (מומחים לבריאות הנפש  מסוגלים לקבוע דיאגנוזה על בסיס שיחה של 15 ד' עם מטופל?...) -החליטה את אשר החליטה מבלי למצות את שלבי המיון, ומבלי להתחשב בהקלות שניתן היה לתת לנער בעל מוטיבציה על מנת לאפשר לו להוכיח את יכולתו.
אשמח אם תאירי..
 
 
 

דבי שנידבי שני5/1/2006

למיכל. מיכל שלום
 
צר לי על ההתנהלות בלשכת הגיוס ועל האפקט הרגשי שנגרם לבנך.
צריך להבין שהצבא סוברני להחליט את מי הוא מגייס ואת מי לא. השיקולים בצבא במקרה הזה קשורים מן הסתם לכך שאותרו אצלו קשיי הסתגלות למסגרת לא סובלנית ותובענית ללא פשרות.
הצבא לא מעביר פרוצדורה של מבחנים במקרים שאינו מעוניין לגייס, המבחנים נדרשים כאשר יש צורך לקבוע קב'א ולהחליט על שיבוץ.  במקרה של בנך, מכיוון שמיד בהתחלת המיון לא סברו שיש היתכנות לגיוס, דילגו על שלבי המיון וזה לגיטימי מבחינתם.
אתם יכולים לבקש שיחה אישית אצל מפקד לשכת הגיוס (ההורים והילד) ולשאול את כל השאלות ולקבל תשובות.
אופציה של התנדבות או שירות לאומי היא אופציה טובה וכדאי לבדוק כיוונים אלה.
דבי שני

מיכלמיכל5/1/2006

הלם מהתייחסות לשכ"ג י-ם לנער בשל גמגום [ל"ת]. בני זומן לראיון אישי ולמבחנים. סובל מליקויי למידה ולומד בחינוך רגיל (בשנתיים האחרונות מסתייע בלימודיה). האבחונים הרגילים לא משקפים את יכולותיו ומציבים אותו ברמת אינטלגנציה גבולית. להערכת מוריו המכירים אותו שנים ארוכות ובהמלצתם בכתב ללשכת הגיוס, יש לבחון אותו באמצעים אחרים על מנת לשקף את כישוריו. קורא וכותב שוטף, אינו סובל מחוסר ריכוז, קולט במהירות אך עיקר הבעיה נוגעת לאחסון , לפלט ולרמת הזיכרון של החומר הנלמד(נוסחאות, תאריכים ובעיקר אם החומר רב). בנוסף, הוא סובל מחוסר שטף בדיבור.
כפי שציינת בהמלצתך- שלחנו אבחון דידקטי לצורך הקלות. לטענת לשכ'ג, הוא זכאי להקלות רק אם רמת האינטלגנציה תקינה ואילו האבחון שהוצג אינו מעיד על כך.
בהתעלם מההמלצות לבחון אותו בדרך שונה, הופנה בני לראיון אישי (מבלי שנבחן כלל) שכנראה במהלכו 'נבהל' המראיין מגמגומו של בני, ולפיכך הוא זומן לקב'ן. יצויין שמדובר בנער בעל חוסן רגשי גבוה, בוגר, אחראי ,נבון ואהוד על חבריו, שסבל ושרד במערכת החינוך הרגיל והתמודד באופן מעורר הערצה עם ההתנהלות הלקויה של מערכת החנוך שהתעקשה לאורך כל הדרך לסווגו בחינוך מיוחד.
פניתי לקצין פניות הציבור במחאה על הזימון לקב'ן. שאלתי מדוע זומן לקב'ן- עד היום לא קבלנו תשובה לכך.
במהלך הפגישה, סיפר הקב'ן לבני עד כמה הטירונות קשה, שכנע אותו שאינו מסוגל לעמוד בה, ושאל אם ירצה להתנדב. במקביל, צייד אותו בזימון לועדה רפואית (שהתקיימה היום) אשר החליטה (ללא כל מבחן, כאמור) לפטור אותו משירות. הוצע לו שוב, לפנות לשירות לאומי או להתנדב.
ברצוני לברר האם הועדה רשאית לפטור אותו, מבלי שנבחן, ועפ'י אילו פרמטרים נהגה לשכ'ג לאורך כל הדרך.
מיותר לציין עד כמה פחתה רמת הבטחון והדימוי העצמי של בני, עקב התנהלות כזו.
לתשובתך אודה

דבי שנידבי שני4/12/2005

לדרור. שלום דרור
 שאלת המון שאלות וקצת קשה כאן בפורום להתייחס לכל הדברים כמו שצריך.
בתמציתיות -  בלשכת הגיוס המדיניות כלפי מתן התאמות במבחנים היא מדיניות כתובה ומסודרת, בכל הלשכות בארץ וכל המאבחנות בכל הלשכות פועלות תחת אותן הנחיות (כשהייתי ראש ענף המיון אני הייתי הגורם המקצועי המנחה בעניין זה ואני יודעת שמנהל הגיוס פועל באופן מאד קפדני כדי לממש הנחיות אלו).
לגבי הפרופיל - אם ירד או לא זה כבר תלוי לעתים קרובות בשיקול הדעת של הנוירולוג הבודק והחוקיות כאן איננה חד משמעית.

ד"ר דרור אורןד"ר דרור אורן4/12/2005

מורכבות מסירת מידע אודות אבחונים. דבי שלום רב,
ראשית רציתי להודות לך על המאמר. הנושא חשוב וזוכה למעט מדי התיחסות. במאמר את מרחיבה נקודות בעייתיות ומראה כיווני חשובים לכולנו.
הקו המרכזי שעולה מעודד להעביר מידע לצבא, בעיקר מתוך החשיבה שהדבר יוביל לשיבוץ נכון יותר. יחד עם זאת עולות כמה שאלות, שאולי תוכלי לתת עליהם תשובה מפורטת יותר.
 
כפסיכולוג שמרבה לעבוד עם בני נוער ועם הוריהם, אני נתקל בשאלות כדוגמאת השאלות הבאות:
יש לי ליקוי קל, האם כדאי לי בכלל לדווח על כך?
הבעיה שלי בעיקר בניסוח מילולי, המבחנים הם אמריקאים, לכן מה יצא לי אם אדווח?
הבן שלי רוצה קרבי. יש לו ADHD, אבל תמיד היה פעיל בתנועות נוער ובספורט אתגרי. אם אמליץ לו לדווח , בודאי יפגם הפרופיל שלו וסיכוייו?
 
ומעבר לכך, האם יש לצהל מדיניות ברורה ואחידה, לגבי שקילת נושא הליקוי?
האם זה תלוי לשכה או מאבחנת או שיש הנחיות ברורות?
האם ליקוי למידה תמיד יופיע כסעיף ליקוי, או ישפיע על פרופיל?
להערכתי תשובות לשאלות כאלה, עשויות להבהיר ערפל איתו מתמודדים היום מתבגרים/ות והוריהם בשיקולי טרום גיוס.
תודה מראש
 
דרור
 

דבי שנידבי שני4/12/2005

לדרור. פנייתך לא נרשמה באתר משום מה. כתוב בבקשה שנית.

דבי שנידבי שני4/12/2005

למורה. אם הוא אינו קורא כלל, תהיה בעיה לגייס אותו והוא עשוי לקבל פטור.
אם הוא סובל מליקויי קריאה אבל בכל זאת מסוגל לקרוא לאט,  עליו להציג אבחון בלשכת הגיוס ולקבל התאמות במבחנים כדי שנתוניו יהיו סבירים ויוכל להגיע לתפקיד ראוי.  עם קשיי קריאה ניתן לקבל התאמות גם בקורסים (תוספת זמן במבחנים וכדומה) אבל אם הקשיים מאד חמורים, כנראה לא יוכל להשתלב בקורס וישתבץ בתפקיד שאינו מחייב קורס.

מורה של תלמיד דיסלקטימורה של תלמיד דיסלקטי4/12/2005

גיוס דיסלקטים. האם נער אינטליגנטי ודיסלקטי שאינו קורא, יגוייס? מה הפרופיל שיקבע לו ואיך הוא יצליח לבור קורסים בצבא? 

ד"ר דרור אורןד"ר דרור אורן3/12/2005

מורכבות נושא מסירת האבחונים והמערכת הצבאית [ל"ת].

פול שרל-פוקספול שרל-פוקס2/12/2005

ריטאלין בלש"ג ירושלים [ל"ת]. אני עושה את המילואים שלי בלש'ג בירושלים כקב'ן בשלב של מיון.  אפשר להגיד שאין דרך אחידה להתייחסות למי שמדווח על שימוש (מותר) של ריט.  לפי הבנתי, מה שאמור להיות היא הפנייה לנוירולוג ולמדור ברה'ן. אני יכול להגיד שאין אנו בברה'ן מייחסים חשיבות לעצם נטילת הריט' אלא אנו מנסים לדון בכל מקרה לגופו.
מה שהיייתי ממליץ למטופלים שלכם זה לדווח ולהצטייד במכתב הפנייה ובקשה ברורה להגיע למדורינו.  ברגע שיש בקשה כזו, התהליך אינו מעכב את את ההחלטה הסופית.  מה שכן, התהליך לקביעת פרופיל לוקח זמן ארוך יותר בגלל זימונים נוספים.  אבל זה אינו מאריך יותר מכל סוג של בדיקות רפואיות אחרות (נשימה, אלרגיות וכד') ומועמד לגיוס עשוי לקבל את אותו התאריך גם בלי ההערכות הנוספות.  (בערך שנה וחצי אחרי צו ראשון).
מה שכן, אם הדבר מתגלה לאחר קביעת הפרופיל, כל התהליך מתעכב ואז ההתייחסות היא חמורה, כאילו ניסו להסתיר מאיתנו דברים.  גם היו מקרים שמתגייסים 'שולפו' מהאוטובוס או מהבקו'ם, וזה בהחלט טרואמטי.

דבי שנידבי שני2/12/2005

להתכונן למבחנים. התגובה הקודמת שכתבתי לא מופיעה כאן אז אני כותבת שנית -  למעשה אין צורך להתכונן, לא מדובר במבחנים עם נוסחאות מסובכות או חומר רב שצריך לשנן. אם היא תציג אבחון ותקבל התאמות - די בכך.

דבי שנידבי שני2/12/2005

זהו סתם מינוח צבאי שהשתרש.

נויה ספקטורנויה ספקטור2/12/2005

נוירולוג הדיסלקציה (דיסלקסיה) [ל"ת]. מעניין המינוח - ומעניין לקבל פירוט על מהות המקצוע והתפקיד.

נויה ספקטורנויה ספקטור2/12/2005

נוירולוג הדיסלקציה? [ל"ת] [ל"ת].

רונן סעררונן סער1/12/2005

התייחסות לבעלי ליקויי למידה בהכשרות שונות בצה"ל [ל"ת]. בהמשך לדבריה של דבי, ברצוני להוסיף כי גם בחלק מההכשרות היום בצבא ישנה התייחסות מצד סגל הקורס לבעלי ליקויי למידה מאובחנים ומוצהרים.
הנושא אמנם עדיין בחיתוליו, ואיני יכל (כיועץ ארגוני של בסיס הדרכה בעבר, וכראש מדור במח' הדרכה של זרוע היבשה בהווה) לאמר שבכל קורס וקורס מקבלים סגלי ההדרכה הכשרה לסיוע ומתן התאמות רלוונטיות (העומדות במבחן מצב האמת בתפקיד), אך ישנה בהחלט עליה במודעות בבה'דים לנושא.

דבי שנידבי שני1/12/2005

להתכונן למבחנים.

דבי שנידבי שני1/12/2005

קצינת פניות הציבור. טלפון של קצינת פניות הציבור -     03-5691000
ניתן לפנות אליה בכל בעיה מסוג זה ולקבל מענה (לא בטוח שהמענה יהיה לפי בקשתכם אבל לפחות תדעו איפה אתם עומדים)

אלטמן - עמותת אתגריםאלטמן - עמותת אתגרים1/12/2005

הכנה לצה"ל לבעלי צרכים מיוחדים. לפרטים אודות קורס הכנה לצה'ל לבעלי צרכים יחודיים: עמותת אתגרים 03-5613585, israela@etgarim.org
 

AyalAyal1/12/2005

הכנה למבחנים. האם יש דרך להתכונן לקראת המבחנים?
יש לי מטופלת מאד אינטלגנטית עם לקויים קלים,השגיה מאד נמוכים מול מבחן לא מוכר ואילו הכרות מוקדמת עם סוג השאלות מקפיץ את השגיה באופן קיצוני,כיצד אפשר לסייע לה להתכונן למבחן?

לילילילי17/11/2005

אין תגובה [ל"ת]. שלחנו כחמישה מכתבים בפקס שלא קיבלנו עליהם תגובה, שיחות טלפון מרובות שלא הניבו דבר . כל חברותיה קיבלו צו גיוס, האם יש כתובת אחרת הידועה לך אליה ניתן לפנות, בה יתנו לנו תשובות?

לילילילי17/11/2005

אין תגובה.

דבי שנידבי שני15/11/2005

ללילי. בלשכת הגיוס לא קיימת התאמה של הקראת שאלון. יתכן שהיא בכל זאת קיבלה תוספת זמן או אולי התאמה אחרת? יש מספר התאמות שמקובל לתת לסובלים מדיסלקציה בתנאי שבאבחון הנושא הזה מפורט.
בכל מקרה, ניתן להתקשר או לשלוח פקס ללשכת הגיוס ולשאול מדוע עדיין לא קיבלה מנילה. אין סיבה כרגע לחשוב בכיוון של התנדבות שכן אתם עדין לא יודעים מה הסטטוס שלה בצבא ויתכן שתוכל להתגייס כרגיל למרות הכל.
ניתן גם ליצור קשר עם לשכת הגיוס באמצעות אתר 'עולים על מדים' באינטרנט.
דבי

לילילילי14/11/2005

אי גיוס בגלל לקויות למידה. אני מורה פרטית לתלמידים עם לקויות למידה, ויש לי תלמידה בכיתה י'ב, שהיא כבר בת 18 כי היא הפסידה שנה, היא אמנם עשתה מבחנים בלשכת הגיוס במסגרת הצו הראשון , אך על פי הדיווח שלה, למרות שהראתה את כל המסמכים המאפשרים לה את ההקלות המירביות , לא היו לה הקלות במבחנים; יש לה בעיית דיסלקציה ולכן היא צריכה שיקריאו לה את השאלות וזאת לא עשו, וכנראה היא ניחשה את כל 400 התשובות. על כל פנים, לא שלחו לה עדיין את צו הגיוס והמנילה בעוד שלחברותיה שלחו. יש לציין שמדובר בילדה עם רמת אינטליגנציה גבוהה ועם מוטיבציה גבוהה לשרת בצבא. האם יש סיכוי שהחליטו לא לגייסה לצבא? ואם כן אל מי ניתן לפנות כדי שתבחן שוב, עם ההקלות הנדרשות? או לפנות לגבי האפשרות שתתנדב לצבא? לא חזרו אליה מאז והיא מאוד מתוסכלת מהעניין.

דבי שנידבי שני11/11/2005

איזה חלק של האבחון למסור. אם ניתן להכין אבחון מקוצר ללא חלק רגשי מפורט - עדיף.  האבחון המקוצר צריך להכיל את כל סוללת האבחון שהועברה ואת כל הממצאים (גם בתחום השכלי הקוגניטיבי- ציוני מישכל, וגם בתחום הדידקטי).
אם לא ניתן להכין ורסיה מקוצרת של האבחון מסיבה כלשהי - לא נורא, האבחון מיועד בעיקר לצורך קבלת התאמות במבחני הצבא והחלק הרגשי פחות מקבל תשומת לב.
דבי

יועצת חינוכיתיועצת חינוכית11/11/2005

מסירת אבחון. שלום,
סוגייה איתה מתמודדת תלמידה שלי, המועמדת לגיוס, היא האם למסור ללישכת הגיוס את האבחון המעיד מצד אחד על לקויות למידה ועל התאמות המגיעות לה בגינן, אך מן הצד השני האבחון מכיל גם היבטים רגשיים, אשר המועמדת אינה רוצה לחשוף, מהחשש שמא יפגעו בסיכוייה להשתלב ביחידה בה היא רוצה לשרת. השאלה היא האם אפשר למסור רק את החלק הדידקטי של האבחון, המעיד על לקויות הלמידה?

דבי שנידבי שני8/11/2005

שירות צבאי שיכול להיות חוויה מתקנת. אשמח אם מישהו מקוראי המאמר יוכל להביא דוגמא של לקוי למידה שהתגייס ומרוצה מהשירות שלו.  יש חיילים רבים כאלה שעבורם הצבא מהווה חוויה מתקנת לעומת מה שעברו בבית הספר.
דבי

דבי שנידבי שני8/11/2005

שירות קרבי ללקויי למידה. מסכימה מאד עם עופר.  אם לקוי הלמידה אינו מתקשה בתחומים הנחוצים לפעילות בתפקידים קרביים, ניתן לפנות לועדה רפואית ולבקש העלאת פרופיל. טיפלתי במקרים רבים כאלה שבאמת לא היתה מניעה לשבצם כלוחמים.
עם זאת, במרבית המקרים הפרופיל בהחלט מגן על אלה שאינם מסוגלים לתפקד בלחימה.
דבי

דבי שנידבי שני8/11/2005

סיוע ממשרד קצינת פניות הציבור. הבנתי לצערי מהורי החיל שכבר נעשתה פנייה לק. פניות הציבור שלא קידמה את המצב. נוצרה אצלם תחושה ש'אין עם מי לדבר' בצבא וזה חבל מאד ולא אמור להיראות כך.

איגרא נעמהאיגרא נעמה8/11/2005

קב"ן וקצין פניות ציבור. לרחל שלום
כאב לי לשמוע את סיפורך, אך מנסיוני בטיפול בנערים עם ליקויי למידה ושיבוצים לא מוצלחים בצבא, בעזרת עקביות ואסרטיביות של ההורים, הדברים בסוף הסתדרו, גם אם לקח זמן.
בהמשך לעצה שלפני, אפשרי להורים לפנות לקצין פניות ציבור שהוזכר לעיל ולדרוש שבנם יראה קב'ן תוך 24 (מקסימום 48) שעות, יחד עם נימוקים והסברים לסיכון הנפשי במצבו. אם צריך הם מפנים אותך גם לאגף הרפואי לדרישה זו.
בהצלחה
נעמה איגרא

יעליעל8/11/2005

לרחל - רעיון נוסף לטיפול בבעיה שהצגת. רחל שלום,
שמי יעל ואני מרכזת תוכנית הכנה לצה'ל עבור בני נוער הסובלים מנכויות פיסיות בעמותת אתגרים.
צר היה לי לקרוא על התלאות שבנך ובני משפחתך עוברים וכולי תקווה שהפתרון יימצא בקרוב.
רציתי ליידע אותך כי בצה'ל אגף מיוחד לפניות הציבור. מפקדת האגף - סא'ל זוהר ליפקין מונתה לאחרונה גם כאחראית על בעלי צרכים מיוחדים בצה'ל.
הטלפון במשרדה: 03-5691000
ייתכן וזוהי כתובת נוספת שתוכל לסייע...
בברכה
יעל
 

עופר שמגרעופר שמגר8/11/2005

פרופיל וחריגים. אלון שלום,
ספר הפרופילים לא מתייחס ישירות לליקויי למידה ומכניס את זה לשק גדול שכולל גם אפרקסיות (הפרעות בביצוע מטלות מוטוריות) ועוד. חלק ניכר מהמתגייסים מקבלים פרופיל 64, בכדי למנוע מהם יציאה לקורסים עיוניים ממושכים המהווים מטלה מורכבת עבור חלק גדול מבעלי ליקויי למידה.
סיפור קצר שהכרתי מקרוב:
בתפקידי האחרון בצבא (אני עדיין בקבע) פנתה אלי חיילת, פקידה, עם פרופיל 64 עקב דיסלקציה. היא רצתה להיות לוחמת במג'ב, וכיוון שהפרופיל אינו קרבי הדבר נשלל ממנה. פניתי לענף מיון רפואי במקרפ'ר, והסברתי שלדעתי אין לחיילת כל הפרעה שתפגום ביכולתה להיות לוחמת חי'ר. תוך זמן קצר השגנו אישור חריג, והחילת יצאה לטירונות מג'ב עם פרופיל 64.
כמו שאומרים בצבא: 'אין כזה דבר 'לא יכול'...'

דבי שנידבי שני7/11/2005

לרחל. מקווה שההנחיות שמסרתי לכם בטלפון יעזרו. עם סבלנות נצליח לפתור את זה.
דבי

רחלרחל7/11/2005

נהג בצבא עזרה. אני מודה לך מאוד על התייחסותך, כי את היחידה שהתייחסת לבעיה, בני לא עבר קורס, מחר אמרו לו שיהיו קציני מיון של התובלה, וביום רביעי הוא אמור לסיים טירונות ולקבל העברה לתובלה, אנחנו במשך שבועיים ימים מתקשרים ומבקשים שיסתכלו על המסמכים ששלחנו איתו שוב כמו כן הוא ביקש קב'ן והם אומרים לו שקב'ן לא יעזור לו (ממש מדהים) והם דוחים אותו, אמרנו להם שאנחנו לא מוכנים לקחת אחריות שיקרה משהו לו או לאחרים אם לא יבחנו את הבעיות שלו, והם כמובן יום יום מבטיחים שמישהו יחזור אלינו וכמובן זה לא קורה, כמובן שביקשנו שיחזור לשם אחרי החופשות שלו כי קיווינו שמישהו יקשיב, אנו רוצים לפנות למפקדיו אבל הם דוחים אותנו, קראתי מאמרים רבים בנושא והבנתי שמטעמי תקציב אין בצבא יחידה שמטפלת בליקויי למידה (דבר חמור ביותר) אני מתקשרת לשם, בוכה מרוב יאוש (אני מטפלת במסירות בילד הזה, טיפולי ביו פידבק, מרכזי למידה ומה לא, ופוחדת שבחודש אחד יהרסו טיפולים של שנים, והמצב יהיה בלתי הפיך, בעבר הוא טופל בריטאלין אבל עקב תופעות קשות הטיפול הופסק)
הוא ביקש להגיע לבקו'ם לשיבוץ מחדש,  אבל מבחינתם זה להעביר את החייל טירונות, ונראה כאילו הוא עוד X בצבא. אני לא רוצה לחשוב מה יהיה ביום רביעי כשהם יסרבו, זה כמו שכתבת נפקדות כלא ומי יודע מה הלאה
 

דבי שנידבי שני7/11/2005

לאלון. ההשפעה על הפרופיל הצבאי איננה אוטומטית, ישנו שיקול דעת לנוירולוג הדיסלקציה בלשכת הגיוס האם בכלל יש מקום להוריד פרופיל וכמה על פי מספר פרמטרים שהוא לוקח בחשבון.
דבי

דבי שנידבי שני7/11/2005

שיבוץ לא מוצלח. זוהי דוגמא לשיבוץ למקצוע צבאי שאיננו לוקח בחשבון את המגבלות והקשיים. לצערי, יש הרבה מאד מקרים כאלה ובסופו של דבר כדור השלג מתגלגל וחייל כזה יכול להגיע עד מצבי יאוש וביצוע נפקדות, להיענש ולהישפט וכך המצב הולך ומסתבך.
סעיף ההסתגלות שאת מציינת קשור כפי הנראה לציון קושי הסתגלות (קה'ס) שניתן לבנך על ידי קב'ן צבאי.
לא הבנתי מפנייתך האם בנך עבר כבר קורס נהיגה והוסמך למקצוע באופן רשמי. אם זה המצב, צריך לדרוש פסילת מקצוע בשל אי התאמה. צריך לפנות למפקדיו של הבן ולהסביר להם שנעשתה טעות, שאין אפשרות להעסיק במקצוע כזה מי שאובחן עם קשיים כאלה. רצוי להכין חוות דעת כתובה ומפורטת על ידי איש מקצוע שתסביר למפקדים במה מדובר.
בנוסף, מכיוון שהבן כבר מוכר בצבא כחייל עם קה'ס, שיפנה לקב'ן ביחידה וידווח לו על תחושותיו הקשות ויבקש את עזרתו בפסילת מקצוע והעברה לבק'מ לשיבוץ מחדש.
 
דבי

דבי שנידבי שני7/11/2005

לנעמה. ההמלצה שלי היא לבחון את הדברים לגופו של ענין ובהתאם לקשיים הספציפיים של המתגייס. יש מצבים שהסתרת המידע ואי דיווח יכול להוביל לסיטואציה מאד מסובכת של שיבוץ בתפקידים מאד לא מתאימים, תסכולים קשים ואפילו סיכון של ממש.
דבי

דחוף עזרהדחוף עזרה7/11/2005

נהג בצבא. בני אובחן כלקויי למידה בעיות קשב וריכוז, איטיות בתפקוד מוטריקה עדינה, קשיים בהתארגנות, התגייס לצבא (פרופיל 72 עם סעיף הסתגלות?????? עקב אסטמה ואלרגיה) מכיתה ג' למד עד הצבא בכיתת ליקויי למידה והיה במסגרת מבינה ומסודרת, הוחלט לשבץ אותו בבסיס תובלה כנהג משא רכב כבד?????, הוא נכנס ללחץ איום ונורא וגם אנחנו מההחלטה כי לדעתנו לא מסוגל להתרכז בכבישים במשך שעות רבות ואינו מסוגל נפשית לעבור תיאוריה וטסט וקורס שקשור לעניין, אנו פנינו בבקשה לקיים שיחה עם מי שמוסמך לשבץ חיילים ליקויי למידה, ללא מענה כמובן, מה עושים???????? נראה שהצבא אטום ביותר לנושא

נעמה איגראנעמה איגרא7/11/2005

הפרעת קשב וריטאלין. דבורה שלום
 
בטיפול פסיכולוגי בבני נוער עם ADHD סוגית ההצהרה על ההפרעה בגיוס מעלה שאלות וחרדות רבות.
שמעתי מאנשים שהצהירו על כך שלוקחים ריטאלין באופן קבוע, שמיד הופנו לבדיקת נוירולוג, ונקטע תהליך המיון שלהם, יחד עם ירידה משמעותית באיכות התפקידים שהוצעו להם.
לעומתם אני מכירה אנשים עם הפרעת קשב, שבחרו לא להצהיר על כך, ומוינו לתפקידים איכותיים וקרביים והיטיבו לתפקד, מכיון שהנסיבות של מסגרת צבאית ברורה, חוקים מסודרים, משוב מיידי, יחד עם אתגר, עניין, ועוררות מתמדת בעבודה - הוציאו מהם את המיטב.
וכמובן יש כאלה שגם הצהירו וגם שובצו לתפקיד שסיפק אותם. 
השאלה שמטרידה את רוב הנערים שאני פוגשת בעבודתי: האם הצהרה על ADHD וטיפול תרופתי מורידה פרופיל? האם היא פוגעת בשיבוץ ליחידות קרביות מובחרות? 
אשמח לכל תגובה ומידע שלך בנושא
 
נעמה איגרא

אלון נוימןאלון נוימן6/11/2005

פרופיל רפואי. דבורה, שלום.
האם את יכולה לפרט יותר מה תהיה ההשפעה של אבחנת לקות קשב ו/או לקות למידה על הפרופיל הצבאי? נדמה לי שזה נושא שמעסיק רבים מהמתגייסים הסובלים מבעיות אלו.
אלון