לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
הבניית משפחה הומוסקסואלית במודל 'הורות משותפת' עם אישההבניית משפחה הומוסקסואלית במודל 'הורות משותפת' עם אישה

הבנייתה של משפחה הומוסקסואלית במודל 'הורות משותפת' עם אישה

כתיבה אקדמית | 31/10/2007 | 13,120

המחקר בוחן את ההבניה החברתית של מודל ההורות המשותפת (Co-Parenting) עם אישה, בקרב זוגות של גברים. תקציר עבודת תיזה איכותנית שכתב אלון אורן. המשך

הבנייתה של משפחה הומוסקסואלית במודל 'הורות משותפת' עם אישה:

הניעות בין האישי, הזוגי והמשפחתי

מאת אלון אורן

 

תקציר

מחקר זה בוחן את ההבניה החברתית של מודל ההורות המשותפת (Co-Parenting) עם אישה, בקרב זוגות הומוסקסואלים. מודל זה נשען על הסכם הורי בין האב הביולוגי לבין השותפה ההורית ונסמך על הסכמי משמורת בגירושים. מבחינה מעשית, לאחר הולדת הילד מתהווים שני בתים משמעותיים עבורו. מבחינת ההוויה המשפחתית, המשמעות היא שכל בית מתפקד בנפרד ברמה היומיומית, כשקבלת החלטות משמעותיות מתקבלת בהסכמה.

מטרת המחקר היא ללמוד על החוויה האישית וההבניה החברתית של הורות בקרב גברים הומוסקסואלים שבחרו לממש את הורותם במודל ההורות המשותפת. לשם כך, נבחרה הפרדיגמה הפנומנולוגית כמסגרת תיאורטית המנחה את המחקר שמבקש להבין את ההתנסויות והמשמעויות הסובייקטיביות שהגברים מעניקים לתופעה, תוך הבניית מסגרת תיאורטית שתעמיק את הבנתה.

המדגם כולל 13 מרואיינים, שמימשו הורות במסגרת מודל ההורות המשותפת, גברים הומוסקסואלים שחוו את התהליך מתחילתו, בשיתוף עם בני זוגם. לשיטתו של מחקר זה, בני הזוג מהווים יחידה הורית גברית שמיישמת עם אישה את מודל ההורות המשותפת. עם זאת, מניתוח הנתונים עלה כי סוגיות מסוימות מקבלות משמעות שונה ונטענות ברגישויות שונות בידי אבי הילד ובידי בן זוגו. נמצא כי מתקיים שוני בין חוויית ההורות לחווית האבהות, ובהתאמה, בין המשמעויות המיוחסות להגדרה כ'הורה' וכ'אב'. עולה ממנו אבחנה בין האב הביולוגי לבן זוגו, ההורה הלא ביולוגי. אבחנה זו משקפת מהויות וטעונה במטענים עמוקים שייבחנו בהקשר למשמעויותיהם בהבניית המודל ויישומו. מכאן, חלק מסוגיות ההכרה והלגיטימציה עוסקות במינוחים הללו הבוחנים את העמדה השונה מחד ודומה מאידך, של בני הזוג מול ההורות.

מניתוח הנתונים עולה עיסוק של בני הזוג בשאלת המקום והמעמד של כל אחד מהם בתוך מבנה המשפחה המתהווה. עם הזמן מתמקד עיסוק זה בשאלת מקומו של ההורה הלא ביולוגי. נמצא כי מתקיימת מערכת גומלין בין הכרה פנימית בהורותו של ההורה הלא ביולוגי לבין הכרה חיצונית שהיא זוכה לה. ככל שנוצרת השלמה בין ההגדרות, קטן הצורך לעסוק בהן. כמו כן מתקיים בהגדרות מערך גומלין בין נורמות ומערכת חוקים חיצונית למערכת המשפחתית לבין מערכת חוקים פנימית שמייצרת הגדרות מחודשות לנורמות קיימות.


- פרסומת -

מממצאי המחקר עולה מודל המאפיין את תהליך הבנייתו של מבנה משפחה מורכב המקיים בתוכו שתי תת מערכות משפחתיות הבאות לביטוי בשתי מסגרות משפחתיות מובחנות אב-הורה-ילד לצד אם-ילד. מבנה זה של משפחה נוצר בתהליך שניתן לציין בו שלושה שלבים, משלב ההחלטה על ההורות, דרך המעבר להורות ועד לכינון שני בתים נפרדים. כל שלב מאתגר את המערכת באתגרים חדשים הכרוכים בהגדרות חדשות הנובעות ממאפייניה הייחודיים של הזוגיות ההומוסקסואלית.

במודל זה מתקיימת התפתחות והבנייה של הגדרת מבנה המשפחה, ההורות, הזוגיות וההומוסקסואליות. האתגר העומד בפני המרואיינים הוא ליצור סינרגיה בין ההגדרות הללו שנתפסות בתחילת הדרך כעומדות בסתירה זו לזו. ממחקר זה עולה שההוויה המשפחתית הנוצרת במסגרת המערכת המשפחתית של שני הורים וילד, משנה את התפיסות האישיות והחברתיות בנוגע להגדרת מקומו של כל אחד מבני הזוג בתוך המערך המשפחתי שנוצר. כך, בסופו של דבר, נוצרת מערכת שלוקחת לעצמה את החירות להוות מסגרת משפחתית מובחנת של אב-הורה-ילד, לצד המסגרת המשפחתית של אם-הורה-ילד. המציאות המשפחתית גורמת בסופו של דבר להלימה בין הגדרת ההומוסקסואליות, הזוגיות וההורות ובכך מבטלת את ההפרדה המעשית והקונספטואלית בין ההורות לזוגיות, המאפיינת את ראשיתו של התהליך.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: משפחה, להט'ב
ד"ר ליעד רוימי
ד"ר ליעד רוימי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
תמר (ורנר) גרנט
תמר (ורנר) גרנט
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
ירושלים וסביבותיה
נטלי סובולב
נטלי סובולב
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
יעל נעים
יעל נעים
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון
ניקי אלקנוביץ
ניקי אלקנוביץ
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
רני יקיר
רני יקיר
עובד סוציאלי
מטפל זוגי ומשפחתי
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.